بیان ژن های PTEN، CDK4 و mTOR و میزان تزاید سلولی در رده ی سلولی سرطان پستان (T47D) تحت تاثیر تیمار با عصاره ی هسته ی انگور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی در زنان می‌باشد. Phosphatase and tensin homolog (PTEN) ژن سرکوب‌کننده‌ی تومور است که در سرطان پستان دچار کاهش بیان می‌گردد. این ژن یک فسفاتاز می‌باشد و با خاصیت لیپید فسفاتازی خود، یک فسفات را از PIP3 جدا و PIP2 را تولید می‌کند. بنابراین، منجر به مهار مسیر Phosphatidylinositol-3-kinase/AKT (PI3K/AKT) و توقف چرخه‌ی سلولی آن‌ها در فاز G1، افزایش آپوپتوز و کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. ژن Mammalian target of rapamycin (mTOR) به وسیله‌ی Phospho-AKT فعال می‌گردد و افزایش بیان آن در بسیاری از سرطان‌ها مشاهده شده است. ژن Cyclin-Dependent Kinase 4 (CDK4) نیز به عنوان یک آنکوژن عمل می‌نماید و میزان بیان آن در انواع مختلف سرطان‌های انسانی از جمله سرطان پستان افزایش می‌یابد. عصاره‌ی هسته‌ی انگور (Grape seed extract یا GSE) منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بسیار قوی می‌باشد و درمان با آن می‌تواند منجر به توقف چرخه‌ی سلولی و در نهایت، مانع پیشرفت سرطان گردد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بیان ژن‌های PTEN، CDK4 و mTOR و میزان تزاید سلولی در رده‌ی سلولی سرطان پستان (T47D) تحت تاثیر تیمار با GSE بود.

روش‌ ها

 سلول‌های T47D خریداری و کشت داده شد و با 60 میکروگرم بر میلی‌لیتر GSE تیمار گردید. روش‌های Real time-polymerase chain reaction (Real time-PCR) و MTT جهت بررسی میزان زنده ماندن سلول‌ها و بیان ژن‌ها مورد استفاده قرار گرفت. روش Colony survival assay نیز به منظور بررسی تشکیل کلونی استفاده گردید.

یافته‌ ها

 میزان حیات سلولی در گروه تیمار به صورت معنی‌داری کمتر از گروه شاهد گزارش شد. بر اساس نتایج روش Real time-PCR، بیان نسبی ژن PTEN به طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود و همچنین، از میزان بیان ژن‌های mTOR و CDK4 کاسته شد. میزان GI50 به دست آمده برای GSE، 60 میکروگرم بر میلی‌لیتر به دست آمد.

نتیجه‌ گیری

استفاده از GSE، می‌تواند به طور چشمگیری بیان ژن سرکوب‌کننده‌ی تومور PTEN را افزایش دهد و در نهایت، منجر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی T47D شود. GSE باعث مهار تشکیل کلونی در این رده‌ی سلولی می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
792 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p2384634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!