تاثیر نوع حلال بر میزان مواد فنلی، فلاونوئیدی و خواص آنتی اکسیدانی برگ پانزده گیاهان دارویی منطقه رودان واقع در جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ترکیبات فنلی و فلاونوییدها خواص بیولوژیکی متعددی مانند خاصیت آنتی اکسیدانی، به دام انداختن رادیکال های آزاد و خاصیت ضدالتهاب دارند. حلال های مختلف قابلیت متفاوتی در استخراج مواد فنلی و خواص آنتی اکسیدانی دارند؛ بنابراین، در این تحقیق سعی شد ضمن بررسی و مقایسه گیاهان گوناگون حوزه جنوب کشور از لحاظ محتوای فنلی و خواص آنتی اکسیدانی، تاثیر نوع حلال بر موارد یادشده نیز بررسی گردد.

مواد و روش ها

تعداد 15 ژنوتیپ (انجیر معابد، لوز [گارم زنگی]، انجیر، سپستان، شاه توت، فالسا، گواوا، انبه 1، انبه 2، اکالیپتوس، جمبو، کنار 1، هندوانه ابوجهل، کنار 2، انار) از گیاهان دارویی جنوب کشور، بر اساس دو نوع عصاره متانلی و استونی از لحاظ میزان خواص آنتی اکسیدانی و مواد فنلی و فلاونوییدی در طرحی به صورت فاکتوریل، در قالب کاملا تصادفی و در سه تکرار ارزیابی شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Statistic vol.10 و مقایسه میانگین ها با استفاده از حداقل تفاوت معنی دار (LSD) در سطح احتمال 1 درصد انجام گردید.

یافته ها

نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر متقابل گیاه و خواص آنتی اکسیدانی (بر اساس DPPH) برای عصاره استونی و متانولی، در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بود. در استفاده از حلال استونی، بیشترین میزان فنل در اکالیپتوس (mg/gFW43/7) و سپس جمبو (mg/gFW52/6)، فلاونویید در انبه 1(mg/gFW21/23) و سپس لوز (گارم زنگی) (mg/gFW75/18) و اکالیپتوس (mg/gFW36/15) و بیشترین خواص آنتی اکسیدانی در گواوا (24/85 درصد) و سپس کنار 1(68/82 درصد) و لوز (گارم زنگی) (31/82 درصد) به دست آمد. در استفاده از حلال متانلی، بیشترین میزان فنل از جمبو (mg/gFW82/7) و سپس اکالیپتوس (mg/gFW34/7)، فلاونویید از لوز (گارم زنگی) و انبه 1(به ترتیب mg/gFW46/24 و mg/gFW06/25) و سپس فالسا (mg/gFW07/16) و کنار 1 (mg/gFW51/13) و بیشترین خواص آنتی اکسیدانی از لوز (گارم زنگی) (07/82 درصد) و سپس انار (97/78 درصد) و کنار 1 (16/78 درصد) حاصل شد.

بحث و نتیجه گیری

حلال استون موثرترین حلال در استخراج موادی فنلی و فلاونوییدی با خاصیت اکسیدانی بالاست و کنار و لوز (گارم زنگی) موثرترین گیاهان از لحاظ میزان مواد فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2387674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!