فعالیت باکتریولیتیک باکتریوفاژ جدید PφBw-Ec01 از خانواده Cystoviridae علیه سویه بالینی Escherichia coli مقاوم به آنتی بیوتیک موجود در زخم سوختگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیدایش مقاومت Escherichia coli به آنتی بیوتیک های معمول در بیماران دارای زخم سوختگی، به یک چالش جدی و بحث برانگیز در بیمارستان های سوانح و سوختگی ایران تبدیل شده است. ظهور هرچه بیشتر مقاومت دارویی از سوی پاتوژن های عفونی، زمینه ساز مطالعه بیشتر ماهیت فاژهاست و مقوله فاژتراپی به طور چشمگیری می تواند با این بحران پیش رو مقابله کند؛ بنابراین، هدف از این تحقیق در فاز اول، جداسازی و شناسایی بیوشیمیایی و مولکولی Escherichia coli  مقاوم به آنتی بیوتیک و ایجادکننده عفونت های زخم های سوختگی است و در فاز دوم، جداسازی فاژهای اختصاصی باکتری های این زخم ها و سپس ارزیابی ویژگی های مورفولوژیکی فاژ و بررسی محدوده میزبان بود.

مواد و روش ها

در این بررسی، جمعا 50 ایزوله باکتریایی از بیمارستان های تخصصی سوانح و سوختگی شهرهای اصفهان، یزد، تهران و رشت جداسازی شدند که در میان آن ها، شناسایی دقیق و بررسی پروفایل مقاومت آنتی بیوتیکی توسط روش انتشار دیسک در آگار صورت گرفت. تکثیر ژن کدکننده 16S rRNA با استفاده از تکنیک  PCRانجام گردید؛ سپس محصول PCR برای تعیین توالی به آزمایشگاه ژن آزما ارسال شد. به منظور جداسازی فاژهای احتمالی، برداشت نمونه از فاضلاب خام (ورودی تصفیه خانه شمال) اصفهان در ایران صورت گرفت. بررسی مورفولوژی فاژ توسط TEM، شمارش پلاک های فاژی و ارزیابی محدوده میزبان برای این باکتریوفاژ انجام و گزارش شد.

یافته ها

توالی 16S rRNA باکتری در NCBI با [MW844043] Accession Number قرار گرفت. فاژ اختصاصیPφBw-Ec01 به طور فراوانی قادر به عفونی کردن باکتری های  Escherichia coliمقاوم بود. میکروسکوپ الکترونیTEM  نشان داد که فاژ ایزوله شده ویروس بدون دم و dsRNA و متعلق به خانواده Cystoviridae با پروتوتایپ 6ɸ است. فاژ لیتیک  PφBw-Ec01 میزان اثربخشی بالایی را در جلوگیری از رشد باکتری Escherichia coli سویه ADB_66-1 در این مطالعه داشت.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این گزارش مبین آن بود که Escherichia coli جداشده از زخم سوختگی بیماران بستری، مقاومت نسبتا بالایی به گروه عمده ای از آنتی بیوتیک های معمول داشته است. فاژ مطالعه شده در این تحقیق می تواند یک انتخاب خوب و گزینه مناسب برای کنترل و مهار این گونه پاتوژن های مقاوم در زخم سوختگی بیماران بستری باشد. امید است که با تحقیقات گسترده تر درباره هویت و مطالعه میزان اثربخشی سایر باکتریوفاژها، لیز باکتریایی حاصل از تاثیر فاژها را بررسی کرد تا بار میکروبی ناشی از پاتوژن های مقاوم و عفونت زا را کاهش داد و بتوان به عنوان یک عامل کمک درمانی موثر در برابر عفونت های زخم سوختگی از آن ها استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2387678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!