سنتز نانوسفر کوپلیمری دوبلوکه PEG-PLA حاوی مخلوط پروتئین های نوترکیب آنتی ژن محافظت کننده و فاکتور کشنده باسیلوس آنتراسیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیاه زخم از بیماری های مشترک انسان و دام است و تولید واکسن یکی از راه های محافظت افراد در برابر این باکتری است. مطالعه حاضر کاربرد سامانه های نانوکپسول کوپلیمری (PEG-PLA) با ویژگی رهایش کنترل شده برای پروتیین های نوترکیب آنتی ژن محافظت کننده و فاکتور کشنده باسیلوس آنتراسیس را با هدف ارایه کاندید واکسن بررسی می کند.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، برای تولید نانوکپسول ها از روش امولسیون دوگانه تبخیر حلال استفاده شد و اندازه و پتانسیل زتای نانوذرات، بازده بارگذاری نانوذرات، الگوی رهایش پروتیین نوترکیب، تاثیر احتمالی روش تولید نانوذره PLA-PEG بر پایداری و ماندگاری پروتیین های نوترکیب بررسی گردید. به منظور تولید آنتی بادی و بررسی پاسخ ایمنی، از موش های سوری به عنوان نمونه آزمایش و شاهد بهره گرفته شد.

یافته ها

نتایج این تحقیق نشان داد که پروتیین های مخلوط (LFD1+PAD4) بارگذاری شده در کوپلیمر دوبلوکه PEG-PLA اندازه میانگین 109 نانومتر و پتانسیل زتا 7/27- میلی ولت و 394/0=PDI دارند. در این تحقیق نشان داده شد که رهایش آنتی ژن های یادشده در دو مرحله رهایش سریع و آهسته انجام می شود که آزادسازی پروتیین ها در روز اول حدود 20 درصد و پس از گذشت 49 روز، به میزان 78 درصد محاسبه گردید. میزان آنتی بادی تولیدشده در سرم گروه های موشی علیه این آنتی ژن ها در فواصل زمانی مشخص، با یکدیگر اختلاف معنا داری داشتند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج به دست آمده در این تحقیق، به کارگیری نانوکپسول کوپلیمری دوبلوکه PEG-PLA حاوی مخلوط پروتیین های نوترکیب آنتی ژن محافظت کننده و فاکتور کشنده باسیلوس آنتراسیس را توصیه می کند. با توجه به تخریب کمتر و حفاظت بیشتر فعالیت آنتی ژن در نانوذرات نسبت به استفاده از روش های سنتی و نیز تکرار تزریق کمتر، اختصاصیت بالاتر، کاهش عوارض جانبی، هزینه کمتر و آهسته رهش بودن، استفاده از نانوذرات گزینه مناسبی برای جایگزین شدن با روش های سنتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2387682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!