تبیین اشراقی صدرالدین شیرازی از مقوله «مرگ» در الشواهد الربوبیه
در این پژوهش تبیین اشراقی از مقوله مرگ را مطرح می کنیم و می کوشیم با تبیین مبانی صدرایی بر اساس علم النفس و با روش تحلیلی توصیفی به این حقیقت توجه کنیم که نفس دارای جوهر «نوری» در عالم اعلا و جوهر «ناری» در عالم ادنا است و مبدا پیدایش قوای جسمانی و ماده برای هر حقیقتی در عالم آخرت است. صدرالدین شیرازی با تعمیم در معنای مرگ، مفهوم جدیدی از آن مطرح می کند که همان فانی شدن هر سافل در عالی است. او سریان مرگ را در کل پیکره نظام هستی یادآور می شود و در نهایت نتیجه می گیرد که عالم تکوین در باطن دارای تنوع دم به دم از زوال و فعلیت است و حقیقت مرگ جداشدن اوصاف شیء است نه ذات شیء؛ همچنین، قاعده اساسی در ظهور مرگ، انهدام بنای ظاهری دنیوی است که ناریت نفس با نفخ عزراییلی خاموش می شود و نفس به عالم قدس قدم می گذارد.
صدرالدین شیرازی ، مرگ ، شواهد الربوبیه ، نفس ، نفخ عزرائیلی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.