مطالعه جامعه شناختی عوامل موثر بر خشونت علیه زنان با تاکید بر رویکردهای پیشگیرانه اجتماعی (مورد مطالعه: زنان متاهل شهر تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه خشونت علیه زنان یکی از آسیب های اجتماعی مهم در سطح ملی و بین المللی می باشد. خشونت علیه زن می تواند نتیجه ی ناتوانی آنها در مدیریت شرایط زندگی و برقراری درست روابط اجتماعی بوده و در قالب مفهوم هوش اجتماعی در سه بعدپردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی و آگاهی اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. برای تبیین مفهوم خشونت از تیوریهایی همچون تیوری یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا و تیوری فشار استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را 700 نفر از زنان متاهل 20 - 60 سال شهر تبریز تشکیل می دهند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزارهای Amos Graphics و 21 SPSSاستفاده گردید. یافته ها نشان می دهند بین خشونت علیه زنان و ابعاد متغیر هوش اجتماعی زنان همبستگی معنادار و معکوس وجود دارد: با بالا رفتن میزان هوش اجتماعی زنان و بالا رفتن میزان توانایی آنها در مدیریت درست موقعیتها و سازگاری با تفاوتهای فردی- اجتماعی میزان خشونت علیه آنها نیز به همان نسبت کاهش می یابد. لذا در این زمینه راهکارهایی نیز بر کاهش میزان خشونت با استفاده از رویکردهای پیشگیرانه اجتماعی در بخش پیشنهادات پژوهشی ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2388018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!