اثر افزودنی نانو MgCr2O4 عاملدار شده با گروه های سیلان بر بهبود خواص فیزیکی، مکانیکی و توزیع پذیری در دیر گدازه ای منیزیا- کرومیت اتصال مستقیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش حاضر، از روش عاملدار کردن شیمیایی با استفاده از گروه های سیلان جهت توزیع یکنواخت نانو ذرات در ماتریس دیرگداز منیزیا کرومیت استفاده شده است. در این راستا اصلاح سطحی نانو ذرات MgCr2O4 با استفاده از عاملدار کردن با گروهای آمینو پروپیل 3-تری اتوکسیل سیلان (APTES) انجام گرفت. سپس 1% وزنی نانو ذرات MgCr2O4 (اصلاح شده و اصلاح نشده) به ماتریس دیرگداز منیزیا-کرومیت اضافه گردید و تحت پرس تک محوره با فشار MPa 120 و تحت دمای °C1600 و1400 پخت گردیدند. آنالیزهای XRD, TEM به منظور بررسی سنتز نانو ذرات و جهت بررسی حضور گروه های عاملی از آنالیزهای FTIR, XRD عاملی استفاده شد. آنالیز فازی و ریزساختاری دیر گدازه ای منیزیا- کرومیت با استفاده از آنالیزهای XRD و SEM صورت پذیرفت. همچنین خواص فیزیکی و مکانیکی نمونه ها با استفاده از استانداردهای DIN صورت پذیرفت. بررسی های XRD و FTIR حاکی از حضور گروه های سیلان بر سطح نانو ذرات می باشد. بررسی های DLS نشان دهنده ی کاهش سایز ذرات و عدم آگلومراسیون ذرات در حضور گروه های سیلان بود، نتایج UVنانو ذرات عاملدار شده جذب بیشتری و درنتیجه توزیع پذیری بهتری را نشان داد. نتایج XRD نشان دهنده ی افزایش شدت فاز اسپینل ثانویه در حضور نانو ذرات عاملدار شده با گروه های سیلان می باشد که می تواند به دلیل توزیع بهتر نانو ذرات و درنتیجه نقش موثرتر آن در جوانه زنی فاز اسپینل و بهبود پخت حالت جامد و اتصال مستقیم بین دانه ها شود که نتیجه آن در بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی مشهود می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!