تاثیر سم تری کلروفن به همراه ویتامین C بر فعالیت آنزیم های استیل کولین استراز مغز، کاتالاز سرم و بافتهای آبشش و کبد ماهی طلایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مطالعه بررسی تاثیر سم تری کلروفن بر آنزیم های استیل کولین استراز مغز و کاتالاز سرم و بافت های آبشش و کبد ماهی طلایی در حضور ویتامین C بود. ماهیان  5/0 ± 10 گرمی به مدت یک ماه در چهار تیمار به صورت: تیمار 1 شاهد (بدون سم و ویتامین)، تیمار 2  (4/0 میلی گرم بر لیتر تری-کلروفن)، تیمار 3 (4/0 میلی گرم بر لیتر تری کلروفن و 200 میلی گرم ویتامین C در کیلوگرم غذا)، تیمار 4 (200 میلی گرم ویتامین C در کیلوگرم غذا)، با 3 تکرار، در معرض تری کلروفن محلول در آب قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تری کلروفن منجر به کاهش معنی دار فعالیت استیل کولین استراز در مقایسه با تیمار شاهد شد، اما تجویز ویتامین C  به همراه این سم باعث افزایش معنی دار فعالیت این آنزیم در مقایسه با تیمار فاقد ویتامین شد .(P˂0.05) تری کلروفن تغییر معنی داری در فعالیت کاتالاز نسبت به شاهد ایجاد نکرد.(P˃0.05)  تری کلروفن باعث نکروز، ادم، کوتاه و چماقی شدن و هیپرپلازی تیغه های ثانویه آبشش ماهیان شد. این سم همچنین باعث خونریزی، نکروز  و تورم هپاتوسیت های کبد شد. اما به دلیل ویژگی آنتی اکسیدانی ویتامین C، تجویز این ویتامین باعث کاهش شدت این آسیبهای بافتی گردید. طبق نتایج، ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی سبب بهبود شرایط آنزیمی و کاهش شدت آسیبهای بافتی آبشش و کبد ناشی از سم تری کلروفن گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!