بررسی هزینه های تبلیغات انتخابات در نظام انتخاباتی ج.ا.ایران از منظر شهروندان؛ مطالعه موردی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی هزینه های مربوط به انتخابات همواره با زندگی و انتخاب شهروندان در ارتباط است. ابعاد مختلف انتخابات از جمله تبلیغات، رای دادن، تبلیغ و حضور در عرصه های برگزاری انتخابات همواره مردم را به مشارکت در امور سیاسی ترغیب می سازد. بنابراین بررسی ابعاد مختلف انتخابات مجلس از جمله هزینه های مربوط به انتخابات و مشارکت در آن، می تواند قابل توجه باشد. با توجه به همین مساله، در این پژوهش سازه پنهان الگوی انتخابات مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در سه مولفه شرکت در انتخابات، نصب پوستر نامزدها، هزینه کردن برای موفقیت یک کاندیدا) بررسی شده است تا ارتباط این عوامل با مشارکت شهروندان در انتخابات سنجیده شود. این پژوهش بر اساس رویکرد پیمایشی به تبیین جامعه شناسی هزینه های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در نظام انتخاباتی ایران پرداخته است. جامعه آماری نیز شهروندان ساکن تهران می باشند که 500 نفر به عنوان افراد مورد مطالعه انتخاب شدند. روش مورد استفاده در مقاله حاضر، تحلیل عاملی تاییدی است که راهی برای سنجش و اندازه گیری مولفه های متغیر پنهان الگوی انتخابات مجلس می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2392042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!