تدوین الگوی اضطراب مرگ بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان در رانندگان جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع تلفات رانندگی در ایران هرروز در حال افزایش است و بررسی ها نشان می دهد که عامل انسانی در این تلفات بیشترین سهم را دارد؛ بنابراین برای کاهش تلفات، هزینه ها و صدمات ناشی از حوادث رانندگی به بعد انسانی آن بیشتر توجه کرد. در واقع باید افراد با رانندگی های تهاجمی و تخلفات ناشی از آن را در شرایط روانی و شخصیتی افراد جست وجو نمود. تا جایی که برخی معتقدند که هرکس هرطور می راند، زندگی می کند. هدف تحقیق حاضر بررسی الگوی اضطراب مرگ بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان در رانندگان جوان شهر بجنورد بود.

روش

این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش های کمی گردآوری داده ها توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه رانندگان جوان شهر بجنورد بود که تعداد آن ها 445 نفر بود که تعداد 206 نفر به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های استاندارد تنظیم شناختی هیجان (2006)، پرسش نامه ویژگی های شخصیتی نیو (1995) و پرسش نامه اضطراب مرگ تمپلر (1970) بود و برای بررسی مدل از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

یافته های تحقیق به وسیله نرم افزار« amos » نشان داد که مدل پیشنهادی با داده ها برازش داشته و متغیر تنظیم هیجانی نقش میانجی کامل را بین ویژگی های شخصیتی و اضطراب مرگ را داراست؛ یعنی سازه تنظیم هیجانی می تواند تبیین کننده رابطه ویژگی های شخصیتی با اضطراب مرگ در رانندگان جوان باشد.

نتایج

با توجه به یافته های پژوهش برای تبیین رابطه ویژگی های شخصیتی و اضطراب مرگ می توان از سازه تنظیم هیجان کمک گرفت. درنتیجه پیشنهاد می شود برای کاهش اضطراب مرگ در رانندگان جوان و بهبود وضعیت رانندگی و کاهش تخلفات، آموزش های تنظیم هیجانی برای رانندگان درنظرگرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!