تاثیر مقادیر مختلف نانو ذرات نقره سنتز شده به روش زیستی از عصاره گیاه گوش بره سفید (Phlomis cancellata Bunge) بر تخمیر شکمبه ای در شرایط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش با هدف بررسی اثر مقادیر مختلف نانو ذرات نقره سنتز شده به روش زیستی از عصاره گیاه گوش بره​ سفید بر تخمیر شکمبه ای در شرایط برون تنی انجام شد. جهت تهیه عصاره گیاه گوش بره سفید، یک میلی لیتر از عصاره تهیه شده از اندام های هوایی گیاه به محلول نیترات نقره 76/4 میلی مولار در 84/6 pH= اضافه گردید و به مدت 25 دقیقه در دمای 77 درجه سلسیوس مورد انکوباسیون قرار گرفت. اثرات افزایش نانو ذرات سنتز شده از گیاه گوش بره سفید (0، 125 و 250 میکروگرم در میلی لیتر) بر خصوصیات تخمیری جیره گاوهای پرتولید با استفاده از روش تولید گاز در قالب طرح کاملا تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفت. افزایش مقدار نانو ذرات نقره در تیمار های آزمایشی تاثیر معنی داری بر ظرفیت تولید گاز از بخش قابل تخمیر، نرخ تولید گاز و حجم گاز تجمعی تولیدی (میلی لیتر/میلی گرم ماده خشک) در ساعات مختلف انکوباسیون نداشت. در این آزمایش بین تیمارهای مختلف از نظر قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، ماده آلی، مقدار ماده آلی هضم شده واقعی، انرژی قابل متابولیسم، اسیدهای چرب فرار، شاخص بخش پذیری، تولید توده میکروبی و بازده آن اختلاف معنی داری وجود نداشت. در تیمار یک (فاقد نانو ذرات نقره سنتز شده به روش زیستی از عصاره گیاه گوش بره​ سفید) همبستگی منفی و معنی دار بین هضم ماده خشک، قابلیت هضم ماده آلی با حجم گاز تجمعی تولیدی در ساعات 12 و 24 انکوباسیون و در تیمار دو (حاوی 125 میکروگرم در میلی لیتر نانو ذرات نقره سنتز شده به روش زیستی از عصاره گیاه گوش بره​ سفید) همبستگی منفی و معنی دار بین قابلیت هضم ماده آلی، شاخص بخش پذیری با حجم گاز تجمعی تولیدی در ساعات مختلف انکوباسیون ثبت گردید. مکمل کردن مقادیر افزایشی نانو ذرات نقره توانست فراسنجه های تولید گاز در خوراک پایه را تغییر دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 788
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!