الگوی بیانی ژن p32 در بافت های ران، دست، راسته و چربی پشت بره کرمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعات نشان داده اند که p32 در بافت های فعال متابولیکی و به سرعت در حال رشد، مانند ماهیچه ها، تومورهای سینه، اپیدرم و تخمدان به شدت بیان می شود. یکی از اقدامات اساسی در حیوانات اهلی مطالعه ژن ها و پروتیین های مرتبط با صفات اقتصادی و مطالعه آنها در سطح سلولی یا کروموزومی است. هدف این مطالعه، بررسی الگوی بیانی ژن p32 در بافت های ران، دست، راسته و چربی پشت کمر بره کرمانی بود.

مواد و روش ها

 نمونه برداری از بافت های ران، دست، راسته و چربی پشت کمر بره های نر کرمانی (12 نمونه از 3 حیوان و از هر بافت 3 تکرار) انجام شد. پس از انجماد سریع نمونه ها در داخل فریزر 80- نگهداری شدند. RNA کل با استفاده از کیت استاندارد استخراج شد. کیفیت و کمیتRNA  استخراج شده با روش الکتروفورز روی ژل آگارز و با استفاده از دستگاه نانودراپ مورد ارزیابی قرار گرفت. برای سنتز  cDNAاز کیت سنتز cDNA شرکت parstous استفاده شد. برای بررسی میزان نسبی بیان ژن ها از واکنش real time PCR به روش Syber Green استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از real time PCR از روش Pfaffl et al. استفاده شد.

نتایج

بررسی کیفیت RNA های استخراج شده نشان داد که کیفیت مناسب و مطلوب است. مشاهده دو باند 18S و 28S در RNA نشان دهنده سالم بودن آن و عدم وجود باند اضافی نشان دهنده خلوص آن بود. الکتروفورز محصولات PCR روی ژل آگارز و نتایج منحنی های real time PCR نشان داد که ژن p32 در بافت های ران، راسته و چربی پشت کمر بره های نر کرمانی بیان نشده است و فقط در بافت دست این حیوانات تکثیر شده است. مشاهده تک باند در محدوده bp281 برای ژن p32 در بافت دست و وجود باند در محدوده bp112 برای ژن بتااکتین در همه نمونه ها، بیانگر صحت انجام آزمایش و تکثیر قطعه مورد نظر بود.

نتیجه گیری

با توجه به این که در این مطالعه بیان ژن p32 در گوسفند کرمانی در سن 11 ماهگی مطالعه شد و بیان این ژن بیشتر در دوران جنینی گزارش شده است، لذا عدم مشاهده بیان این ژن در بافت های ران، راسته و چربی پشت و بیان پایین آن در بافت دست تایید کننده نتایج مطالعات قبلی است. بیان کم این ژن در عضله دست می تواند حاکی از این باشد که این عضله هنوز در این سن دارای رشد است و یا ممکن است این بافت سرطانی شده باشد، چرا که این ژن بیشتر در بافت هایی بیان می شود که در حال رشد سریع هستند و یا درگیر سرطان هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!