مطالعه بازنمایی شخصیت در آثار پیکره نگاری صنیع الملک غفاری*
ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیعالملک، تصویرگر و پیکره نگار نامی عصر قاجار و از پیشگامان فن شبیهسازی چهره به شمار میآید. وی در ترسیم پیکرهها، تدابیر بدیع و منحصربه فردی را با الهام از هنر آرمانگرای ایرانی و هنر واقعیتگرای اروپایی بهکار بسته است. یکی از مشخصههای برجسته در پیکره نگاریهای هنرمند، توجه ویژه به بازنمایی شخصیت و نمایش خصوصیات درونی افراد است؛ مشخصه ای که پیش از این در هنر نقاشی ایران متداول نبوده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و بازیابی این وجه مهم در آثار هنرمند است. پرسش اصلی این است که نحوه بازنمایی شخصیت در آثار پیکره نگاری صنیع الملک چگونه بوده است و او از چه نوع تمهیدات بصری برای نمایش بهتر این خصوصیات بهره گرفته است؟ بر این اساس و با مطالعه نمونههایی از پیکره نگارههای صنیعالملک، به شیوه توصیفی- تحلیلی، نحوه و چگونگی بازنمایی حالات و ویژگیهای درونی شخصیتها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که مسئله اهتمام به وجوه پنهانی و درونی افراد، همپای توجه به خصوصیات ظاهری آنها، نزد هنرمند حایز اهمیت و ارزش بوده است. وی در نمایش این خصوصیات، باورداشتها و اندیشههای ذهنی خویش از شخصیتها را معیار قضاوت قرار داده و به مدد مجموعهای از تمهیدات بصری چون؛ ارزشگذاری بر برخی عناصر موثر در رخساره، تاکید مشخص بر بخشهایی از اجزای پیکره و نیز تغییر در ابعاد و تناسبات بدن و جامگان، خصلتهای درونی هر فرد را در سیما و اندام او متبلور ساخته است. بدینسان، آنگاه که مخاطب آثار هنرمند در مقابل این تابلوها به نظاره می ایستد، خصلتهایی چون؛ وقار و نجابت، فرومایگی و زبونی، قدرت و غرور، مکر و حیله گری و غیره را -که بازتابی از دیدگاه و نظر هنرمند در مورد شخصیتها هستند- به خوبی از سیمای آنها درک مینماید.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.