تاثیر محلول پاشی سلنیوم و سیلسیوم بر برخی صفت های فیزیولوژیک و عملکردی گیاه دارویی مرزنجوش (Origanum vulgare L.) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلنیم (Se) و سیلیکون (Si) از عناصر تاتیرگذار بر روی ویژگی های فیزیولوژیک و عملکردی گیاه هستند. نقش موثر Se و Si بر کاهش تاثیر تنش های محیطی بر روی گیاه دارویی مرزنجوش (.Origanum vulgare L) ناشناخته و نیاز به بررسی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش Si و Se بر روی گیاه مرزنجوش در شرایط تنش خشکی و نحوه تاثیر این دو عنصر بر روی صفت های فیزیولوژیک و عملکردی گیاه بود. تاثیر محلول پاشی Se و Si تحت شرایط تنش خشکی بر ویژگی های فیزیولوژیک گیاه مرزنجوش به صورت آزمایش طرح کرت های خرد شده با سه تکرار در شرایط گلخانه ای در دانشگاه یزد بررسی شد. خشکی به عنوان عامل اول در سه سطح تنش 30%، 70 % و 100 % ظرفیت زراعی، عامل تغذیه ای شامل عنصر Se در سه سطح شاهد، mg/l15 و mg/l30، و Si در سه سطح شاهد،  mg/l150 و mg/l 300 به صورت محلول پاشی بررسی شد. محلول پاشی  Seبه مقدار mg/l30 تاثیر معنی داری بر افزایش میزان پرولین، قند محلول، کلروفیل، کارتنویید، ترکیبات فنلی و وزن تر و خشک اندام هوایی داشت. محلول پاشی Si به مقدار mg/l 150 تاثیر معنی داری بر افزایش مقدار پرولین نسبت به نمونه شاهد داشت. با این وجود تغییر در مقدار محلول پاشی Si تاثیر معنی داری را در تغییر عملکرد نشان نداد. محلول پاشی توام Se و Si برای کاهش تاثیرهای تنش خشکی اثربخشی بیشتری را در بهبود ویژگی های فیزیولوژیک مرزنجوش نسبت به کاربرد هر یک از این عناصر به تنهایی داشت. استفاده از محلول Se mg/l30 و Si  mg/l150 کارآیی بهتری را تحت شرایط تنش خشکی 70 % ظرفیت زراعی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!