تعیین کیفیت آبهای زیرزمینی با استفاده از یک سیستم GIS-AHP مبنا و مقایسه آن با دیاگرام ویلکوکس (مطالعه موردی دشت رفسنجان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعیین کیفیت آب های زیرزمینی با توجه به ضرورت استفاده از آن ها در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت، یک امر ضروری به شمار می رود. دشت رفسنجان به علت وجود باغات پسته یکی از اقتصادی ترین دشت های کشور محسوب می شود. بنابراین مدیریت صحیح و مطالعات دقیق آب های زیرزمینی در این دشت امری ضروری است. تحقیق حاضر در جهت ارزیابی کیفیت آب های زیرزمینی دشت رفسنجان با کاربرد کشاورزی انجام شده است. در مرحله اول پس از انتخاب پارامترهای ارزیابی کیفیت آب، وزن دهی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده و سپس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) کیفیت آب های زیرزمینی منطقه مورد مطالعه مدلسازی شد. با توجه به نتایج حاصل از پهنه بندی نهایی کیفیت آب زیرزمینی، حدود 6/1 درصد از منطقه مورد مطالعه دارای آب هایی با کیفیت خیلی خوب، 20 درصد دارای کیفیت متوسط، 7/52 دارای کیفیت نامناسب و 7/25 دارای کیفیت خیلی بدی می باشند. همچنین براساس تحلیل آماری دیاگرام ویلکوکس، آب 5/1 درصد از چاه های منطقه دارای کیفیت خوب، 2/16 درصد دارای کیفیت متوسط و 2/60 درصد دارای کیفیت نامناسب می باشند. 1/22 درصد از چاه ها نیز به دلیل کیفیت بسیار بد در دیاگرام جای نمی گیرند. این پژوهش نشان داد که با بکارگیری یک روش GIS-AHP مبنا، می توان این نوع داده را به صورت مکانی تجزیه و تحلیل کرد و نتایج متقن بدست آورد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!