کاربرد نظریه بتی نیومن در حل چالش های آموزش و مراقبت پرستاری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با استفاده از نظریه های پرستاری در مراقبت از بیمار، می توان امید داشت که استانداردهای مراقبتی بیماران بهبود یافته، هزینه های مراقبت پرستاری کاهش یابد و کیفیت زندگی بیماران اصلاح گردد. مدل سیستمی نیومن به علت ابداع چارچوبی جهت تبیین و توصیف عملکردهای پرستاران و ارایه مدلی جامعه نگر در این بین، اهمیت ویژه ای دارد.

هدف

استفاده از نظریه سیستمی بتی نیومن در حل چالش های مراقبت پرستاری ایران است.

روش

در این مطالعه مروری جستجوی کلید واژه های انگلیسی، با استفاده از روش جستجوی سه مرحله ای، مقالات با استفاده از پایگاه های اطلاعاتیScopus ،Proquest ،Nursing consult ، Elsevier  از سال 1970 تا 2016 و پایگاه داده های فارسی SID و Irandoc ،Magiran ،Iran Medex و مدلایب از سال 1380 تا 1395 استخراج شدند. سپس براساس تحلیل مطالعات، چالش های اساسی استفاده از تیوری سیستمی بتی نیومن در ایران مشخص گردید. از 803  مقاله اولیه، 231 عنوان مرتبط با تیوری نیومن و آموزش و مراقبت پرستاری بودندکه در پایان مرحله دوم تنها 23 مقاله مورد بررسی قرر گرفتند و در نهایت 12 مورد (52 درصد) مقالات در ارتباط با آموزش پرستاری، 8 مورد (34 درصد) در ارتباط با مراقبت پرستاری و باقی مقالات در ارتباط با شکاف بین تیوری و عمل بودند.  

یافته ها

مراقبت های پرستاری در ایران معمولا در سطح دوم پیشگیری ارایه می شود و فعالیت پرستاران در سایر سطوح پیشگیری و مراقبت جامعه نگر که اساس تیوری نیومن است، بسیار محدود است. دانشجویان پرستاری و پرستاران، درمان نگر هستند و این مساله با فلسفه پرستاری جامعه نگر در تناقض است.

نتیجه گیری

تاکید نظریه نیومن برداشتن دیدگاه جامعه نگر به ارایه خدمات پرستاری است بنابراین این نظریه می تواند راهنمای خوبی در ارایه نقش های مورد نیاز جامعه در ارایه خدمات جامعه نگر پرستاری باشد. با توجه به اهمیت دانش و مهارت پرستاران کشور در ارتقاء سلامت جامعه، توانمندسازی پرستاران در این زمینه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نیل به این هدف نیازمند بازبینی در سیستم آموزش پرستاری و سیستم ارایه مراقبت جهت استفاده از نظریه های پرستاری است تا پرستاران را جهت ارایه مراقبت به فرد و جامعه آماده سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!