بررسی ایمنی بیمار در بخش ها و مراکز روان پزشکی: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ایمنی بیماران و کارکنان موضوعی ضروری در مراقبت و درمان بیماران دارای اختلالات روان در بخش های روان پزشکی است و تامین دایمی مراقبت باکیفیت و ایمن نیز از وظایف و دغدغه های این بخش ها محسوب می شود.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی ایمنی بیمار در حیطه بیماران و کارکنان در بخش ها و مراکز روان پزشکی انجام شده است.

روش 

در این مطالعه مرور نظام مند، جستجوی الکترونیک به زبان انگلیسی با کلیدواژه های patient safety, psychiatric patients, psychiatric wards در بانک های اطلاعاتی Medline, Elsevier, Nursing consult ProQuest, Google Scholar, PubMed, Ovid, Science Direct و جستجوی مطالعات  فارسی زبان با کلیدواژه های ایمنی بیمار، رخدادهای ایمنی، بخش های روان پزشکی، بیماران روانی در پایگاه اطلاعات SID ، Iranmedex, Nindex ،Magiran انجام شد. در این مطالعه کلیه مقالات کمی و کیفی منتشرشده بین سال های 2015-2004 در زمینه ایمنی بیمار در حیطه بیماران و کارکنان در محیط های روان پزشکی موردبررسی قرار گرفت. جهت گردآوری داده ها از فرم استخراج داده ها بر اساس هدف پژوهش استفاده گردید. از تعداد 118 مقاله دستیابی شده در نهایت 38 مقاله وارد مطالعه شدند.

یافته ها

 یافته های این مطالعه نشان می دهد که بیشتر مطالعات به رخدادهای ایمنی و پیامدهای آن و سایر مطالعات به جمع آوری دانش در حوزه ایمنی و اقدامات موثر جهت افزایش ایمنی در محیط روان پزشکی پرداخته اند. همچنین مطالعات رخدادهای ایمنی به خشونت و پیامدهای آن و نیز به سایر رخدادها نظیر فرار، آسیب به خود، خودکشی، انتقال بیماری های عفونی، خطاهای دارویی، سقوط در محیط روان پزشکی پرداخته اند.

نتیجه گیری

 یافته های این مطالعه نشان می دهد که علیرغم اینکه رخداد/حوادث زیادی در بخش های روان پزشکی روی می دهد، اما ایمنی و عوامل ایجادکننده آن از منظر مراقبت از بیماران دارای اختلالات روان پزشکی کمتر مورد بحث قرارگرفته است. لذا انجام مطالعات مداوم و ادغام فعالیت های بالینی و پژوهشی به منظور انتقال دانش و آموزش برای اطمینان از انجام کار بهتر و تغییرات لازم پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!