ارزیابی ارتباط بین سطح سواد سلامت جنسی با احقاق جنسی در زنان متاهل: یک مطالعه کمی در جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

احقاق جنسی به عنوان یکی از مولفه ای مهم زندگی جنسی و نیز یک احساس روانی اجتماعی نسبت به تفسیر شخصی فرد در مورد چگونگی ابراز وجود در روابط زناشویی تعریف شده است. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سطح سواد سلامت جنسی با احقاق جنسی در زنان متاهل سنین باروری انجام شد.

مواد و روش کار

این مطالعه تحلیلی -  مقطعی با مشارکت 200 نفر از زنان متاهل در سنین باروری مراجعه کننده به پایگاه سلامت بخش بنارویه در جنوب استان فارس و از طریق روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک- باروری، پرسشنامه سنجش سواد سلامت جنسی بزرگسالان ایرانی SHELA)) و پرسشنامه شاخص احقاق جنسی Hurlbert HISA)) بود. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-21 با به کارگیری آمارهای توصیفی و  آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین سنی واحدهای پژوهش 9/95 ± 31/65 بود. میانگین نمره احقاق جنسی واحدهای پژوهش 6/95 ±58/9 به دست آمد. یک چهارم زنان از سطح سواد سلامت جنسی عالی برخوردار بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد افراد با سطح سواد سلامت جنسی ناکافی، نه چندان کافی و کافی نسبت به افرادی که از سطح سواد سلامت جنسی عالی برخودار بودند، میانگین نمره احقاق جنسی پایین تری دارند. بین نمره احقاق جنسی با شغل، شغل همسر، وضعیت اقتصادی و سابقه زایمان ارتباط آماری مستقیم و معنی دار و بین نمره احقاق جنسی با سن، سن همسر، تعداد بارداری، تعداد سقط، ارتباط آماری معکوس و معنی دار دیده شد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که سطح سواد سلامت جنسی بالاتر با نمره بالاتر احقاق جنسی ارتباط مستقیم دارد. ضروری است مداخلات لازم آموزشی و مشاوره ای برای زنان واقع در سنین باروری جهت ارتقای سطح سواد سلامت جنسی طراحی و به اجرا در آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!