تاثیر مشارکت شالی کاران گیلانی در طرح های مدیریت تلفیقی آفات برنج با تاکید بر شاخص های حفاظت محیط زیست (مورد واکاوی؛ شهرستان فومن استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

وجود نگرانی در رابطه با امنیت غذایی، سلامت غذایی، سلامت افراد جامعه و همچنین جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، موجب شکل گیری مفهوم کشاورزی پایدار شد. یکی از راهکارهای مهم اجرایی شدن کشاورزی پایدار، اجرای طرح های مدیریت تلفیقی آفات است. مدیریت تلفیقی آفات برنج به عنوان یک رهیافت مدیریتی و اکولوژیکی می تواند با کاهش مصرف نهاده-هایی چون سموم و آفات شیمیایی گامی موثر در حفظ محیط زیست باشد. اجرای عملیات مدیریت تلفیقی آفات برخلاف روش های کنترل شیمیایی، با پیچیدگی های زیادی همراه بوده و نیازمند همکاری و مشارکت همه جانبه ی کشاورزان است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مشارکت شالی کاران گیلانی در طرح های مدیریت تلفیقی آفات برنج با تاکید بر شاخص های حفاظت محیط زیست در شهرستان فومن استان گیلان به انجام رسید.

مواد و روش ها

 روش تحقیق حاضر از نظر رویکرد کلی، یک تحقیق ترکیبی (کمی- کیفی) و از نظر هدف کاربردی است. تحقیق در دو مرحله به انجام رسید. در مرحله ی کیفی گروهی 30 نفره از کارشناسان و کشاورزان (مطلعان کشاورزی پایدار و مدیریت تلفیقی آفات) به صورت گلوله برفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم افزار Maxqda انجام شد و اعتبار یافته ها با استفاده از روش سه گوشه سازی تایید شد. در مرحله ی کمی، از بین 16 شهرستان استان گیلان به صورت تصادفی ساده شهرستان فومن انتخاب شد. سپس پرسشنامه ی محقق ساخته بین 323 کشاورز شرکت کننده در طرح IPM (Integrated Pest Management) توزیع شد. بررسی میزان مشارکت در قالب پنج گویه با طیف لیکرت صورت گرفت. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش توصیفی از فراوانی و درصد و در بخش استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.

نتایج و بحث

بررسی میزان مشارکت شالی کاران در طرح های مدیریت تلفیقی آفات برنج در شهرستان فومن نشان داد که سطح مشارکت شالی کاران در طرح مذکور از دیدگاه آنان در حد متوسط تا خوبی بوده است. در نتیجه بیشترین مشارکت کنندگان مشارکتی در سطح متوسط داشتند (82/58 درصد). نتایج تحقیق نشان داد که مشارکت شالی کاران در طرح های مدیریت تلفیقی آفات به جز چند مورد با سایر اثرات ارایه شده توسط افراد مورد مصاحبه (تیم صاحب نظران و مطلعان IPM) همبستگی معناداری در سطح یک درصد دارد. اما از نظر اثرات اقتصادی شالی کاران دیدگاه متفاوتی نسبت به کارشناسان مورد مطالعه داشتند. به اعتقاد شالی کاران شهرستان فومن، مشارکت آن ها با اثرات اقتصادی از جمله کاهش هزینه های تولید برنج، افزایش تولید برنج و افزایش درآمد و همچنین با اثر زیست محیطی افزایش امکان کشت توام رابطه ی معناداری را نشان نداد.

نتیجه گیری

 طرح های پیچیده ی IPM برای اجرایی شدن نیازمند مشارکت همه جانبه ی کشاورزان است. بررسی تاثیر مشارکت شالی کاران شهرستان فومن در اجرای چنین طرح هایی و ارزیابی اثرات مثبت آن ها توسط کشاورزان بر ادامه دار بودن و تقویت طرح-های مذکور با تامین اعتبارات کافی و آموزش مناسب توسط کشاورزان و مسیولان شهرستان تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!