نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش مصرف مواد مخدر در استان بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان های مردم نهاد از نهادهای جامعه مدنی اند و به همین دلیل در غیاب یک ساختار دموکراتیک در فضای عمومی جامعه وجود دارند. در کشور ما این سازمان ها نیمه دولتی هستند که بدون تایید سازمان های ذی ربط نمی توانند اساسا تشکیل شوند و به فعالیت خود ادامه دهند.در پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش مصرف مواد مخدر در استان بوشهر در قالب ارایه خدمات بهداشتی و درمانی،آموزشی و اشتغال و همچنین خدمات مادی پرداخته است.

روش

این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه ی آماری آن بر اساس پرسشنامه و جدول آماری ویژگی افراد موردمطالعه در دو گروه تجربی و گواه ، نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش مصرف مواد مخدر، حجم نمونه برای گروه تجربی 200نفر، برای گروه گواه210 نفراست. برای آزمون روابط بین متغیرها از جداول ، ضرایب فی و کرامر، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیری استفاده شده است.

یافته ها و نتایج تحقیق نشان داد

که بین، سن، جنس، وضعیت سکونت،وضعیت اقتصادی،وضعیت اشتغال، ،نابرابری اجتماعی،مشکلات فرهنگی، ناآگاهی از عواقب و پیامدهای اعتیاد و ضعف نهادهای درگیر و مرتبط با موضوع، با مصرف مواد مخدر رابطه معناداری وجود دارد.همچنین نتایج کلی حاکی از آن است که انگیزه سازی توسط سازمان های مردم نهاد ، اصلاح شخصیت توسط سازمان های مردم نهاد، تشویق معتادانی که همکاری خوبی با انجمن داشتند، ایجاد زمینه های کاریابی افراد در حال ترک و... می تواند در کاهش مصرف مواد مخدر موثر واقع گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!