ارزیابی و اولویت بندی حساسیت فرسایش آبکندی با استفاده از مدل های تراکم سطح و تاپسیس (مطالعه موردی: حوضه آبخیز چنارلی، استان گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرسایش آبکندی یکی از اشکال پیشرفته و پررسوب فرسایش آبی است که به کاهش توان خاک و ایجاد محدودیت در کاربری اراضی منجر می شود و می تواند خطری برای سازه های مختلف باشد. هدف از پژوهش حاضر، تهیه نقشه های پهنه بندی حساسیت فرسایش آبکندی با استفاده از مدل های تراکم سطح و تاپسیس و مقایسه میزان دقت آنها در حوضه آبخیز چنارلی واقع در استان گلستان است. برای اجرای این پژوهش،‍ ابتدا موقعیت آبکند های منطقه به کمک بازدیدهای میدانی و تصاویر گوگل ارث تعیین شد. از تعداد کل 93 آبکند در منطقه، از 64 آبکند برای مدل سازی و تهیه نقشه حساسیت و از 29 آبکند برای اعتبارسنجی مدل استفاده شد. همچنین لایه های رستری جنس سنگ، ارتفاع، شیب، جهت دامنه، پوشش گیاهی و کاربری اراضی به عنوان متغیرهای اصلی موثر در فرسایش آبکندی منطقه، تهیه و طبقه بندی شد. از همپوشانی نقشه های عوامل موثر با نقشه پراکنش آبکند ها، تراکم سطح آن در طبقه های مختلف هر متغیر به دست آمد. ارزیابی نقشه حساسیت فرسایش با استفاده از آبکند های استفاده نشده در مدل سازی، بیانگر آن است که نقشه تهیه شده با مدل تراکم سطح صحت بالایی (p=0.91) دارد. در مرحله بعد به منظور اولویت بندی حساسیت فرسایش آبکندی در سطح زیرحوضه ها، از مدل تاپسیس استفاده و متغیرهای موثر در هر زیرحوضه به کمک این مدل تعیین و اولویت بندی شد. بر این اساس، زیرحوضه های شماره 2 و 1 به ترتیب با ضریب نزدیکی 791/0 و 657/0، بالاترین حساسیت فرسایش را در منطقه دارد. نقشه اولویت بندی مدل تاپسیس نیز با نقشه حساسیت فرسایش آبکندی مبتنی بر مدل تراکم سطح به عنوان نقشه مرجع مقایسه شد. محاسبه ضریب تبیین (R2) نشان داد که اولویت بندی حساسیت فرسایش آبکندی در سطح زیرحوضه ها نیز کارایی معنی دار و مناسبی دارد  (R2=0.6)؛ از این رو، زیرحوضه های مذکور به عنوان نقطه شروع برنامه های حفاظتی در اولویت قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!