بررسی مقاومت چوب گونه های درختی جنگل های زاگرس در برابر آتش سوزی (مطالعه موردی شهرستان رومشکان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه پدیده آتش سوزی به عنوان یکی از بلایای طبیعی بخش وسیعی از جنگل های جهان را تهدید می کند. هدف از این پژوهش بررسی مقاومت چوب گونه های مختلف درختی جنگل های زاگرس در برابر آتش سوزی می باشد.

مواد و روش

برای انجام این تحقیق چوب گونه های بلوط، بنه، ارژن، زالزالک، کیکم و انجیر به دو صورت چوب خشک و تر (با رطوبت طبیعی) با طول و ابعاد مشابه (طول 60 سانتی متر قطر 15 سانتی متر) تهیه شد. به منظور بررسی تاثیر پوست ساقه بر سرعت سوختن گونه های چوبی، برای هر گونه درختی چوب با پوست و بدون پوست انتخاب گردید و اختلاف در مدت زمان سوختن چوب ها با استفاده از کرنومتر اندازه گیری گردید. به منظور ایجاد دمای مناسب جهت سوختن کامل چوب ها از کپسول LPG استفاده شد. برای هر چوب 4 تیمار (تر و خشک، باپوست و بدون پوست) و همچنین برای هر تیمار 10 تکرار در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از طرح کامل تصادفی، آزمون GLM و آزمون تی مستقل انجام شد.

یافته ها

مقایسه زمان سوختن کامل چوب تر گونه های مورد بررسی نشان می دهد که چوب بلوط با زمان 50 دقیقه تا سوختن کامل دارای بیشترین مقاومت در برابر آتش می باشد و پس از آن بنه با 42 دقیقه زمان تا سوختن کامل دارای بیشترین مقاومت بوده است. گونه های کیکم و انجیر به ترتیب با زمان 35 و 30 دقیقه تا سوختن کامل دارای کمترین مقاومت در برابر آتش بوده اند. همچنین نتایج نشان داد که مقاومت در برابر آتش سوزی در بین گونه های ارژن و زالزالک در سطح احتمال 95 درصد معنی دار نبوده است. مقایسه زمان سوختن کامل چوب های خشک گونه ها نشان می دهد که بیشترین مقاومت در برابر آتش سوزی در گونه بلوط با 40 دقیقه زمان تا سوختن کامل بوده است. پس از آن بنه، ارژن، کیکم، زالزالک و انجیر به ترتیب دارای 34، 31، 26، 21 و 20 دقیقه زمان تا سوختن کامل در آتش بوده اند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها نشان داد که در چوب های تر بیشترین اختلاف در زمان سوختن کامل چوب های با پوست و بدون پوست در گونه بنه با 13 دقیقه و پس از آن ارژن و زالزالک با 12 دقیقه و سپس بلوط، کیکم و انجیر به ترتیب با 11، 9 و 6 دقیقه بوده است. در چوب های خشک نیز بیشترین اختلاف در زمان سوختن کامل چوب های با پوست و بدون پوست در گونه بلوط و بنه با 15 دقیقه و پس از آن به ترتیب ارژن، کیکم، زالزالک و انجیر با 13، 8، 4 و 3 دقیقه بوده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که ضخامت پوست و رطوبت چوب باعث افزایش معنی دار مقاومت چوب در برابر آتش می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!