تدوین نرم افزار پشتیبان تصمیم گیری برای سامانه مدیریت پسماند شهری در ایران با رویکرد ارزیابی چرخه زندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برای اینکه برنامه جامع مدیریت پسماند در یک شهر تهیه شود نیاز است که جوانب مختلف شامل شرایط اجتماعی منطقه موردمطالعه، بار محیط زیستی و امکان پذیری اقتصادی سناریوهای مدیریت پسماند برای منطقه، موردبررسی قرار گیرد. رویکرد ارزیابی چرخه زندگی یکی از مهمترین روش های بررسی سناریوهای مدیریت پسماند است. هدف از این پژوهش ایجاد اولین نرم افزار ایرانی جهت سیاهه نویسی چرخه زندگی سامانه مدیریت پسماند بود.

روش بررسی

این پژوهش با استفاده از ارزیابی چرخه زندگی و با هدف ایجاد یک سامانه پشتیبان تصمیم گیری در زمینه مدیریت پسماند پایه گذاری شد. برای این منظور با تکیه بر پایگاه های داده داخلی و خارجی، مدل مدیریت یکپارچه پسماند ایران (IrIWM) توسعه داده شد. به منظور سادگی کاربرد مدل توسط طیف وسیعی از کاربران، این نرم افزار به صورت بصری و در اکسل طراحی شد. جهت آزمون مدل نیز سه سناریو برای شهر کرج موردبررسی قرار گرفت.

یافته ها:

 IrIWM اولین تلاش برای خودکار نمودن تامین اطلاعات برای فرایند تصمیم گیری در مدیریت پسماند شهری در ایران است. نرم افزار این امکان را به کاربر می دهد تا به آسانی مجموعه گسترده ای از سناریوها را اجرا و شبیه سازی کند. شبیه سازی اصلی سناریوها و محاسبات سیاهه بر عهده نرم افزار بوده و کاربر تنها موظف به واردسازی داده هایی جزیی است. بررسی سناریوی وضع موجود کرج نشان داد که مهمترین منشا آلاینده ها از سامانه مدیریت پسماند این شهر ناشی از مصرف بسیار بالای سوخت ماشین آلات جمع آوری بوده که عمدتا به دلیل بهینه نبودن سامانه جمع آوری پسماند است.

نتیجه گیری:

 این ابزار به کاربران این امکان را می دهد که در کنار سادگی اجرای مدل، اطلاعات و بررسی های دقیقی از سامانه مدیریت پسماند داشته باشند تا تجزیه و تحلیلی صحیح تر برای سناریوهای مختلف انجام دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
533 تا 552
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!