بررسی امکان استفاده از پسماند پارچه در ساخت تخته فیبر دانسیته متوسط

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه در کلان شهرها مدیریت اصولی و بهداشتی پسماندها بسیار مهم است. بازیافت یکی از مناسب ترین گزینه ها در مدیریت پسماند است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان استفاده از پسماند پارچه در ساخت تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF) انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه، از نوع تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. ضایعات پارچه به روش تفکیک در مبدا از یک تولیدکننده لباس در تهران تهیه و به الیاف تبدیل شد. تخته های آزمونی با درصد وزنی اختلاط الیاف ضایعات پارچه به الیاف صنعتی به ترتیب در سه سطح 100:0، 90:10 و 85:15، چسب اوره فرمالدهید به مقدار 10 درصد، با ضخامت mm 16 و دانسیته g/cm3 0/7 با پرس گرم آزمایشگاهی ساخته شدند. سپس ویژگی های مکانیکی تخته ها شامل مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته، چسبندگی داخلی، سختی و نیز ویژگی های فیزیکی شامل جذب آب و واکشیدگی ضخامت بعد از 2 و h 24 غوطه وری در آب اندازه گیری شدند. نتایج با آزمون ANOVA تحلیل شد.

یافته ها: 

نتایج تجزیه واریانس نشان داد اثر الیاف ضایعات پارچه بر مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و واکشیدگی ضخامت 2 و h 24 تخته های ساخته شده در سطح احتمال 5 درصد معنی دار است. همچنین، نتایج نشان داد بیشترین مقادیر خواص فیزیکی و مکانیکی به دست آمده مربوط به تخته های ساخته شده با 10 درصد الیاف ضایعات پارچه است.

نتیجه گیری:

 نتایج این تحقیق نشان داد که ساخت MDF با الیاف ضایعات پارچه امکان پذیر است. استفاده از پسماندها مانند پارچه در تولید محصول کاربردی جدید می تواند یکی از راهکارهای کاهش پسماندها و در نتیجه حفظ بیشتر سلامت انسان ها و محیط زیست باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
695 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!