استفاده از دانه کلزا به عنوان منبع چربی در جیره های بر پایه ذرت و جو بر پاسخ های عملکردی و متابولیکی بز نژاد مهابادی در اوایل شیردهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

بهبود عمکرد و بررسی متابولیت های شکمبه ای و خونی بزهای نژاد مهابادی.

هدف

بررسی اثر استفاده از دانه کلزا به عنوان منبع چربی در جیره های بر پایه ذرت و جو (به عنوان منابع مختلف نشاسته) بر پاسخ های عملکردی و متابولیکی بز نژاد مهابادی در اوایل شیردهی. روش کار: این آزمایش بر روی 16 راس بز ماده نژاد مهابادی در مرحله ی اوایل شیردهی به صورت فاکتوریل 2×2 در قالب طرح آماری کاملا تصادفی با دو فاکتور منبع غلات و دانه کلزا، صورت گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل جیر ه بر پایه ی جو، جیره بر پایه ی ذرت، جیره ی بر پایه ی جو به همراه 5 درصد دانه کلزا و جیره ی بر پایه ی ذرت به همراه 5 درصد دانه کلزا بود. میانگین تیمارها به روش آزمون توکی در سطح 5 درصد مقایسه شدند.

نتایج

افزودن دانه کلزا بر ماده خشک مصرفی معنی دار نبود. قابلیت هضم ماده خشک، ماده ی آلی، پروتیین خام و چربی خام معنی دار نبود ولی مقدار الیاف نامحلول در شوینده ی خنثی و اسیدی کاهش یافت(05/0>P). اثر افزودن دانه کلزا بر غلظت کلسترول و کل پروتیین خون معنی دار بود و باعث افزایش این فرآسنجه ها شد (05/0>P)؛ اما در غلظت آلبومین، اوره، تری گلیسیرید و گلوکزخون تغییر معنی داری مشاهده نشد. ترکیب شیر تحت تاثیر تیمارها معنی دار نبود ولی تولید شیر در تیمار ذرت به همراه کلزا و جو به همراه کلزا افزایش معنی داری نشان داد (05/0>P). سطح pH مایع شکمبه تغییر نکرد؛ اما جمعیت پروتزآی شکمبه ای کاهش معنی داری نشان داد (05/0>P). هرچند از میان اسیدهای چرب فرار مایع شکمبه، مقدار ایزووالریک و والریک افزایش یافت (05/0>P)، اما در مقدار اسید پروپیونیک و اسیدبوتیریک تغییر معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری نهایی

نتایج نشان داد که افزودن سطح 5 درصد دانه کلزا به عنوان منبع چربی در جیره می تواند سبب بهبود عملکرد بزهای مهابادی در اوایل دوره ی شیردهی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!