تجزیه و تحلیل خوشه ای صفت تولید چربی شیر در گاوهای شیری با استفاده از فراتحلیل مطالعات پویش ژنومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

فراتحلیل، یک روش آماری است که نتایج حاصل از مطالعات متعدد علمی را با هم ترکیب می کند.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی فراتحلیل مطالعات پویش ژنومی (GWAS) در تجزیه و تحلیل خوشه ای تلاش می کند تا با تجمیع مطالعات انفرادی، صحت نتایج حاصل از مطالعات متعدد را افزایش دهد. همچنین در این تحقیق تلاش شد که با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه، درک بهتری از معماری ژنتیکی صفت مورد مطالعه فراهم آید. روش کار: در این مطالعه، داده های مربوط به ژنهای مرتبط با تولید چربی شیر به روش GWAS مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از 19 مطالعه از سال 2010 تا 2019 از نژادهای مختلف گاو شیری (نژاد هلشتاین، جرسی، سوییسی قهوه ای و قرمز سویدی) جمع آوری شد. با استفاده از روش فراتحلیل، تمام ژنهای قابل دسترس از خلاصه GWAS (223 ژن) با تعاملات پروتیین-پروتیین (PPIs) در شبکه های مولکولی با هم ترکیب شدند، که سهم بسزایی در افزایش توان شناسایی ژنهای موثر بر مقدار تولید چربی شیر داشتند. تجزیه و تحلیل و تجسم این ژنها با استفاده از پلاگین STRING (V1.5.0) در نرم افزار Cytoscape (V3.7.2) اجرا شد. برای خوشه بندی ژنها در شبکه از پلاگین MCODE (V1.5.1) در نرم افزارCytoscape استفاده شد. این پلاگین مناطق متراکم و متصل را با وزن دهی ژنها بر اساس تراکم موقعیت محلی آنها تشخیص می دهد. علاوه بر این، برای تعیین اصطلاحات بیولوژیکی (عملکرد مولکولی، فرآیند بیولوژیکی و اجزای سلولی) مرتبط با مناطق ژنومی و شناسایی شبکه های ژنی از نرم افزار DAVID (V6.7) برای آنالیز مسیریابی های غنی شده استفاده شد.

نتایج

PPIs منبع مهمی از اطلاعات مربوط به فرآیندهای بیولوژیکی وعملکردهای متابولیکی را در صفت مربوطه فراهم کرد. در مطالعه حاضر، شبکه برهمکنش پروتیین هایی که در تنظیم مقدار تولید چربی شیر نقش داشتند، ترسیم شدند. در این شبکه حدودا 7 خوشه شناسایی و گروه بندی شدند. پروتیین های موجود در خوشه ها (به عنوان مثال در خوشه 1:ARHGAP39،CPSF1 ، CYHR1، PPP1R16A، GRINA، MROH1 و SMPD5) در PPIs مورد بررسی قرار گرفتند. خوشه های 1 و 2 در بین همه ی خوشه های گزارش شده از امتیاز بالایی برخوردار بودند.

نتیجه گیری کلی

فراتحلیل خلاصه های آماری پویش ژنومی می تواند درک وسیعی از تجسم شبکه و تجزیه و تحلیل خوشه ای از ژن های شناسایی شده در مسیرهای غنی شده ایجاد کند. ژن های مهم شناسایی شده در این فرآیند می تواند در ارزیابی های ژنومی و برنامه های اصلاح نژادی در مجموعه ای از گاوهای شیری در آینده برای تولید چربی شیر مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!