تاثیر ایمفلونا، یک داروی سنتی چند گیاهی ایرانی، بر علائم 19-COVID :یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو بی خبر کنترل شده با دارونما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همه گیری فعلی بیماری کرونا ویروس 2019 (19-COVID) و شدت عفونت و مرگ و میر بالا، چالش های تقریبا بی سابقه ای در سیستم های بهداشتی اکثر کشورهای جهان بوجود آورده است.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر داروی چند گیاهی سنتی ایرانی (Imfluna) حاوی مخلوط عصاره گیاهان سرخارگل، سنبل های، گندواش، زوفا، بسفایج، خولنجان، زنجبیل و جینسینگ بر علایم بیماران مبتلا به 19-COVID انجام شد.

روش بررسی

در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور کنترل شده با دارونما، در مجموع 60 بیمار داوطلب مبتلا به 19-COVID به طور تصادفی در دو گروه دارونما و داروی گیاهی ایمفلونا قرار گرفتند. بیماران در هر گروه، علاوه بر دریافت داروهای استاندارد، دو کپسول 500 میلی گرم ایمفلونا یا دارونما را هر 8 ساعت به مدت 2 هفته مصرف کردند. در طول مطالعه علایم حیاتی بیمار، شامل شدت تنگی نفس، سرفه و دمای بدن بررسی شد. همچنین در شروع و پایان مطالعه سی تی اسکن قفسه سینه، آزمایش خون برای ESR، عملکرد کبد و کلیه، مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که بیماران در گروه تحت درمان با ایمفلونا در مقایسه با گروه دارونما بهبود معنی داری در سرفه روزانه، تنگی نفس و ESR داشتند. علاوه بر این، ضایعات ریه در گروه تحت درمان با ایمفلونا به طور غیر معنی داری بهبود یافت.

نتیجه گیری

بیماران مبتلا به 19-COVID که به مدت 2 هفته تحت درمان با ایمفلونا قرار گرفتند، آسایش بهتر و علایم کمتر بیماری داشتند و هیچ گونه عوارض دارویی نداشتند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
51 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!