بررسی رابطه همبستگی یادگیرنده بودن سازمان ها با سطح فرهنگ ایمنی آن ها در صنایع هسته ای و پرتوی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توصیه به ایجاد سازمان یادگیرنده از مهم ترین توصیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای داشتن فرهنگ ایمنی پیشرفته در سازمان ها است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربی رابطه همبستگی یادگیرنده بودن یک سازمان با فرهنگ ایمنی آن در صنایع هسته ای و پرتوی ایران انجام شده است.

روش کار

در این تحقیق ارتباط دو مفهوم سازمان یادگیرنده و فرهنگ ایمنی سازمانی توسط داده های آماری جمع آوری شده از نمونه آماری 388 نفر از کارکنان 45 شرکت فعال در صنایع پرتوی و هسته ای در حوزه های پرتو پزشکی، رادیوگرافی صنعتی و تاسیسات پرتوی و هسته ای ایران با روش حداقل مربعات جزیی (PLS) و نرم افزار SmartPLS3 مورد تجزیه وتحلیل همبستگی قرار گرفت. از پرسشنامه های یانگ و همکاران (DLOQ) در سال 2004 برای سنجش میزان یادگیرنده بودن سازمان ها و پرسشنامه  آژانس بین المللی انرژی اتمی (SCPQ-LH) در سال 2017 برای سنجش سطح فرهنگ ایمنی آن ها استفاده شد.  

یافته ها

با توجه به یافته های به دست آمده در این تحقیق یادگیرنده بودن، قادر به تبیین 52 درصد از تغییرات متغیر فرهنگ ایمنی در سازمان ها، می باشد. علاوه بر این، مشاهده شد که میزان این تاثیر در چهار زیرگروه مختلف صنایع پرتوی و هسته ای به دلیل تفاوت های زمینه ای آن ها، از اختلاف معناداری برخوردار است و از مقدار 65 درصد برای تاسیسات هسته ای و 59 درصد برای پرتو پزشکی تا مقدار 45 درصد برای تاسیسات پرتوی و 34 درصد برای رادیوگرافی صنعتی در حال تغییر است.

نتیجه گیری

یافته ها از همبستگی معنادار متغیرهای پنهان سازمان یادگیرنده و فرهنگ ایمنی در سازمان ها حکایت دارد و مطابق نتایج به دست آمده، می توان از ارتقاء حالت یادگیرندگی در سازمان ها به عنوان عاملی کلیدی، در جهت بهبود فرهنگ ایمنی در آن ها یاد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!