پیش بینی و مقایسه تاثیر افزودن نرمال بوتانول و اتانول به مخلوط سوخت زیست دیزل- دیزل بر ویژگی های عملکردی و آلایندگی موتوری دیزلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش پیش‏بینی و مقایسه تاثیر افزودن نرمال‏بوتانول (ن.ب) و اتانول به مخلوط زیست‏دیزل-دیزل بر ویژگی‏‏های عملکردی و آلایندگی یک موتور دیزل است. آزمایش های تجربی بر روی موتوری تک استوانه‏ انجام شد. سپس روش سطح پاسخ برای توسعه الگو های ریاضی بر مبنای داده‏های تجربی به کار برده شد. مطابق با نتایج، با افزودن بوتانول و اتانول به مخلوط سوخت، مقادیر توان و گشتاور ترمزی تا 16% کاهش می‏یابد، هر چند با افزایش بیشتر سهم زیست‏دیزل همراه با افزودن اتانول و بوتانول به مخلوط سوخت، توان و گشتاور ترمزی موتور کمی بهتر می‏شود. همچنین نتایج نشان داد که با افزودن الکل به مخلوط سوخت مقدار مصرف سوخت ویژه ترمزی (BSFC)، 5 تا 9 درصد افزایش می‏یابد. از طرف دیگر افزودن اتانول و بوتانول در نسبت های بزرگتر زیست‏دیزل در مخلوط سوخت سبب بهبود اندک BFSC بویژه در دورهای تندتر می‏شود. با مقایسه نتایج مشاهده شد که مقادیر BSFC در حالت استفاده از ن.ب. کمتر از اتانول است. با توجه به نتایج به طور کلی با افزودن اتانول و ن.ب. مقادیر مونوکسیدکربن به مقدار 7 تا 12 افزایش می‏یابد؛ هر چند در سرعت‏های تندتر موتور انتشار آلاینده مونوکسید کربن اندکی بهبود می‏یابد. همچنین نتایج نشان داد که مخلوط های حاوی اتانول در قیاس با مخلوط های حاوی ن.ب. سبب انتشار بیشتر منوکسیدکربن می‏شود. مطابق با نتایج بدست آمده با افزودن اتانول و ن.ب. به مخلوط سوخت دیزل-زیست‏دیزل انتشار آلاینده اکسیدهای ازت نسبت به مخلوط دیزل-زیست‏دیزل بطور متوسط 11 درصد کاهش می‏یابد؛ هر چند افزودن اتانول به مخلوط سوخت نسبت به ن.ب.، سبب انتشار بیشتر اکسیدهای ازت به خصوص در دورهای تند موتور می‏شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!