عجائب اللطائف غیاث الدین محمد نقاش؛ ره آورد هنری سفارت تیموری هرات از دربار چین
بعد از افول و سقوط نظام واحد سیاسی مغول در اراضی ایران و چین، روی کار آمدن سلسله اسلام ستیز مینگ در چین و حکومت مسلمان تیموری در ایران، تعاملات موجود میان این دو سرزمین بسان دوره پیش از مغول منقطع شد. معاصر با حکومت دایمنگ خان مینگ و شاهرخ تیموری، اقداماتی از سوی دو دولت متخاصم در جهت برقراری روابط سیاسی مشاهده و زمینه تبادل هییتهای دیپلماتیک فراهم شد. غیاثالدین محمد نقاش یکی از اعضای سفارت اعزامی از دربار هرات به چین در سال 822ه.ق. بود. ره آورد سفر غیاثالدین سفارتنامهای موسوم به عجایب اللطایف و مرقعاتی آکنده از نگارههایی متاثر از مدلها و نگارههای چینی بود. پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که جایگاه غیاثالدین محمد نقاش در تاثیرپذیری نگارگری ایرانی از نگارگری چینی چه بود. در پاسخ به این سوال چنین مفروض است که با حضور غیاثالدین محمد نقاش در دربار چین و خلق سفارتنامه مکتوب عجایب اللطایف و مصور (مرقعات موزه توپقاپیسرای) زمینه آشنایی یک نگارگر ایرانی از نگارگری چینی فراهم شد و در الگوی چینی در آثار او از نظر موضوع نمود یافت. این پژوهش بر آن است تا ضمن بررسی این سفارت به عنوان سرآغاز عادیسازی و بهبودبخشی روابط سیاسی ایران و چین تاثیرات هنری آن در قالب انتقال بخشی از گنجینه هنر نگارگری چینی به قاموس هنر نگارگری ایرانی بررسی کند.
غیاث الدین محمد نقاش ، نگارگری ، روابط سیاسی و فرهنگی ، ایران ، چین ، تیموری ، مینگ
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.