بررسی تاثیر استفاده از گرده زنبور عسل در بهبود زخم های فشاری بیماران دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در سال های اخیرشاهد افزایش ابتلا به بیماری دیابت و میزان بستری در بیمارستان ها به دلیل زخم های دیابت می باشیم و تمایل به استفاده از داروهای گیاهی و روش های سنتی در درمان بیماری ها رو به افزایش می باشد. در این مطالعه به بررسی کارایی استفاده ازگرده زنبور عسل به عنوان یک مکمل غذایی در تسریع بهبود زخم های فشاری بیماران دیابتی می پردازیم.

مواد و روش ها

 این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی  یک سو کور بوده و در این پژوهش 84 بیماردیابتی مبتلا به زخم فشاری مراجعه کننده به کلینیک های زخم شهر کرج زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی البرز به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در هر دو گروه مداخله و شاهد بصورت هفتگی پس از انجام مراقبت های روتین و پانسمان زخم، پگ های مشابه (در گروه مداخله از گرده زنبور عسل و در گروه شاهد از گرد نخود آسیاب شده) تحویل داده شد. به مراجعه کنندگان آموزش داده شد که بصورت روزانه 1 قاشق چایخوری در نصف فنجان آب یا شیر حل کرده و تا 3 بار در روز بصورت خوراکی قبل از غذا استفاده شود. در هر دو گروه مراقبت های روتین بصورت یکسان و زیر نظر کارشناس زخم انجام شده و پرسشنامه استاندارد PUSH بصورت دوبار در هفته و به مدت 12 هفته جهت ارزیابی روند بهبود زخم تکمیل شد.

یافته ها

دو گروه در متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تاهل ، بیماری زمینه ای،  شاخص توده بدنی، میزان قند ناشتا، مقدارهموگلوبین  و اندازه و وسعت زخم) مشابه و تفاوت معنی داری نداشتند. مقایسه نمره پوش در هر دو گروه نشان از پایینتر بودن نمره فوق در پایان جلسات6، 12، 18 در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد، ولی در جلسه آخر یعنی جلسه 24 در گروه شاهد پایینتر از گروه مداخله بود، اما اختلاف معنی داری نبود.

نتیجه گیری

استفاده از گرده زنبور عسل به عنوان مکمل غذایی در تسریع بهبودی زخم های فشاری در بیماران دیابتی ثابت نشد. در هر حال به انجام مطالعات بیشتر و گسترده تر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!