ارزیابی وضعیت خدمات دندان پزشکی در ایران در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 هدف اصلی این گزارش، بررسی مروری وضعیت ارایه خدمات دندانپزشکی در دنیا و ایران از نظر سیاست ها، دسترسی به خدمات و هزینه ها است.

مواد و روش ها

در این گزارش با بهره گیری از اطلاعات موجود و مرتبط با وضعیت خدمات دندانپزشکی در ایران همچون گزارش ها و نتایج مربوط به مطالعات مهم کشوری از جمله هزینه درآمد خانوار، مطالعات بهره مندی از این خدمات و... به صورت جامع، سیستم ارایه خدمات دندانپزشکی در ایران ارایه شده و به بررسی نقاط ضعف و قوت این سیستم پرداخته شده است.

یافته ها

 نتایج این گزارش نشان می دهد که سیاستگذاران بهداشت باید راه حل هایی برای کاهش نابرابری در استفاده از خدمات دندانپزشکی ارایه دهند. نقش بیمه های سلامت برای کاهش نابرابری بسیار مهم است و بیمه های درمانی باید پوشش خدمات دندانپزشکی را افزایش دهند. نیاز به اصلاح سیستم های بیمه برای تشویق رویکرد پیشگیرانه در ارایه خدمات بهداشت دهان و دندان دیده می شود. تنظیم مجدد خدمات بهداشت دهان و دندان به سمت پیشگیری، لازم است.  نیاز به پژوهش های بیشتردر زمینه تدوین استانداردهای ارتقای کیفیت دندانپزشکی عمومی جمهوری اسلامی ایران با نگاه به سطح استانداردهای جهانی و تطبیق مناسب با شرایط و سیاست های سلامت کشور و با حداکثر رسانی مشارکت و مقبولیت اجرایی آن، حس می شود.

نتیجه گیری

 با در نظر گرفتن در دسترس بودن روش های قوی مبتنی بر شواهد و اقدامات بهتر برای پوسیدگی دندان و پیشگیری از بیماری های پریودنتال انتظار می رود همه افراد، به ویژه گروه های هدف اولویت بندی شده در ایران، بیشترین سود را برای سال های آینده داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!