تحلیل فضایی بروز ویروس کرونا، پیش بینی نحوه گسترش و تعیین مناطق مستعد بیماری در استان یزد: اسفند ماه 1398 تا بهمن ماه 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 استان یزد در مرکز ایران و شاهراه تردد مسافران به شهرهای دیگر است. این استان در ایران مستعد انتقال بیماری است. این مطالعه با هدف تحلیل فضایی شیوع ویروس کرونا، پیش بینی گسترش و تعیین مناطق داغ در استان یزد، بخش مرکزی ایران انجام شد.

 روش کار

این مطالعه تحلیلی مقطعی از بهمن ماه 1398 تا بهمن ماه 1399 در استان یزد انجام شد. بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان های استان یزد به روش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز شامل تعداد بیماران و همچنین محل سکونت آنها از طریق سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS) بیمارستان شهید صدوقی یزد جمع آوری شد. معیارهای ورود، تست واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مثبت برای COVID-19 و ثبت اطلاعات بیمار در بخش اورژانس بیمارستان بود. پس از جمع آوری داده ها وارد نرم افزار ArcGIS 9.3.1 شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون موران آی و آزمون کای اسکووراستفاده شد. سطح معنی داری 5 درصد در نظر گرفته شد.

یافته ها

شیوع کلی بیماری در استان یزد 0/0053 بود. شیوع بیماری در مردان بیشتر بود (55/7 درصد، 3412 مورد). بیشترین شیوع بیماری در شهرستان یزد (0/0096) و بیشترین مرگ و میر در شهرستان میبد (20/8 درصد) رخ داده بود. شهرستان بهاباد نیز با 2/7 درصد بیشترین تعداد نقل و انتقال را داشته است. مناطق یک (15/2درصد و 932 نفر) و دو (15/9 درصد و 975 نفر)  از شهر یزد بیشترین آلودگی را داشتند. الگوی فضایی معنی داری بین شیوع بیماری در شهرها وجود نداشت (شاخص موران: 0/18، (P-value = 0/58.

نتیجه گیری

الگوی فضایی در شیوع بیماری وجود نداشت و تنها در شهر یزد، مناطق یک و دو نیاز به توجه ویژه سیاستگذاران دارند.


زبان:
انگلیسی
صفحات:
36 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!