بازرسی غیرمخرب ترک های زیرسطحی در مواد مرکب زمینه پلیمری تقویت شده با الیاف کربن و الیاف شیشه به کمک روش برشنگاری دیجیتالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برش نگاری دیجیتالی یکی از روش های نوین آزمون های غیرمخرب مبتنی بر نور لیزر است که برای اندازه گیری مشتق جابه جایی سطوح مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت درحال توسعه و توانمدندسازی می باشد. در این روش با تکیه بر تداخل امواج لیزر بازتاب شده از سطح جسم، گرادیان جابه جایی نمونه تغییرشکل یافته تحت نوعی از بارگذاری، به طور مستقیم اندازه گیری می شود، لذا امکان ارزیابی غیرتماسی و تمام میدانی قطعه با سرعت و دقت بالا فراهم می گردد. یکی از مزایای عمده این روش، توانایی آن در شناسایی عیوب زیرسطحی در مواد مختلف از جمله کامپوزیت ها می باشد. در این مقاله نمونه های دارای ترک زیرسطحی از جنس مواد مرکب تقویت شده با الیاف شیشیه و الیاف کربن به کمک آزمون برش نگاری دیجیتالی مورد بازرسی قرار گرفته اند. همچنین مقادیر بهینه هر یک از پارامترهای اصلی برش نگاری شامل اندازه بارگذاری و فاصله برش، برای هر جنس با استفاده از طراحی آزمایش به روش تاگوچی بدست آمده است. نتایج نشان می دهد که برای هر نوع ماده ای یک مقدار بهینه از بارگذاری و اندازه برش وجود دارد که در صورت اعمال آن ها بهترین نتایج آزمون حاصل می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!