گزارش یافته های رادیولوژیک در Magnetic Resonance Imaging (MRI) مغز یک بیمار مبتلا به مسمومیت با قرص برنج (آلومینیوم فسفید)

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مسمویت‌های تصادفی و عمدی ناشی از قرص برنج (آلومینیوم فسفید) در ایران نسبتا شایع است و سالانه منجر به بروز عوارض و مرگ و میر قابل توجهی می‌شود. در پژوهش حاضر، نشانه‌های متفاوت گرفتاری سیستم عصبی یک بیمار مبتلا به مسمومیت با قرص برنج (آلومینیوم فسفید) با استفاده از Magnetic resonance imaging (MRI) بیان گردید.

گزارش مورد

 مورد آقای 28 ساله‌ای بود که پس از مصرف عمدی خوراکی قرص برنج، با شکایت اختلال تنفسی، بی‌قراری، درد شکم خفیف، حالت تهوع و کاهش سطح هشیاری به مرکز اورژانس بیمارستان مراجعه نمود. در معاینات، کاهش شدید فشار خون، سردی دست‌ها و پاها و افزایش ضربان قلب مشاهده شد. در آزمایش‌های ابتدایی به عمل آمده از بیمار، اسیدوز متابولیک و افزایش قند خون گزارش گردید. اقدامات حمایتی اورژانسی برای بیمار صورت گرفت. طی بستری، بیمار دچار تشدید علایم سیستمیک و کاهش هوشیاری و بی‌حسی نیمه‌ی راست بدن گردید. در MRI مغز که در زمان کمتر از 24 ساعت پس از بستری شدن بیمار انجام شد، خونریزی‌های پارانشیمال نیم‌کره‌ی مغزی همراه با ادم مغزی منتشر و شدید، نواحی متعدد کوچک و منتشر خونریزی و نیز علایم لکوانسفالوپاتی منتشر حاد مشاهده شد.

نتیجه‌ گیری

 روش‌های تصویربرداری از جمله MRI با قابلیت انجام سکانس‌های مختلف، می‌تواند عوارضی از جمله استروک، خونریزی‌ها، تغییرات ماده‌ی سفید و ادم مغزی را در بیماران مبتلا به مسمومیت با قرص برنج نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1024 تا 1027
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!