بررسی دیدگاه های مطرح شده در خصوص مفاهیم ظرفیت برد و ظرفیت برد منابع آب پیرامون نقد مقاله «ارزیابی ظرفیت برد منابع آب حوضه های آبریز با استفاده از رویکرد ترکیبی شبیه سازی و ارزیابی مبتنی بر شاخص؛ مطالعه موردی: حوضه آبریز زرینه رود»

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

همانطور که بررسی سایر پژوهشگران نیز نشان داده است یکی از اساسی ترین مشکلات در مطالعات انجام شده در زمینه ظرفیت برد، عدم توجه به سیر تکامل این مفهوم و جنبه های مختلف آن است. از این رو این نوشتار جهت بررسی یکی از این موارد یعنی مقاله "نقدی بر مقاله ارزیابی ظرفیت برد منابع آب حوضه های آبریز با استفاده از رویکرد ترکیبی شبیه سازی و ارزیابی مبتنی بر شاخص؛ مطالعه موردی: حوضه آبریز زرینه رود" تدوین شده است. این نوشتار سعی در تبیین و تکمیل استدلال ها و دیدگاه های منتقد(ان)، در جهتی سازنده و با هدف برطرف کردن شبهات و کاستی های استدلال های انجام شده توسط ایشان و افزایش آگاهی مخاطبان مقاله دارد. این مقاله ابتدا سعی کرده است با بیان مفاهیم ظرفیت برد و ظرفیت برد منابع آب و معرفی مراجع معتبر به ارایه یک دید صحیح از این مفاهیم و برطرف کردن ابهامات اساسی در دیدگاه های مطرح شده در این زمینه بپردازد. سپس با استدلال های متنوع، ساده و قابل فهم که حتی الامکان متناسب با دیدگاه منتقد است و از مراجعی که ایشان آن ها را مطالعه کرده اند، استخراج شده اند به تمامی ابهامات ایشان پاسخ داده شد. لازم به ذکر است که نوآوری و ارزش علمی مقاله ای که منتقد آن را نقد کرده است در رویکرد پرداختن به مساله، چارچوب ارزیابی، انتخاب مدل ها و روش های مورد استفاده است، دیدگاه و روش شناسی که حتی در مقالات مورد استناد منتقد به آن ها توصیه شده و آن ها را به عنوان کلید گمشده تحقیقات پایداری و ظرفیت برد دانسته اند. موارد مطرح شده توسط منتقد اصول اولیه و الفبای مطالعه ظرفیت برد است که به دلیل عدم توجه کامل و کافی ایشان به جنبه های دیگر ظرفیت برد مطرح شده و در مقاله منتشر شده نیز به طور کامل رعایت شده اند (مواردی که در این متن به آن ها پاسخ داده شد). مفهوم ظرفیت برد، مفهوم به شدت پیچیده با ادبیات پراکنده است لذا وجود ابهامات و اختلاف نظر پیرامون این مفهوم کاملا بدیهی است، بنابراین وارد شدن مفهوم ظرفیت برد منابع و محیط زیست به ادبیات علمی کشور در گرو توجه ویژه پژوهشگران داخلی به این مفهوم و هم افزایی بین آن ها می باشد. بدیهی است در این مسیر نقدهای علمی و سازنده بسیار کمک کننده خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!