تاثیر اضطراب ناشی از کووید-19 بر کیفیت زندگی شاغلین در صنعت؛ یک مطالعه موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت کیفیت زندگی افراد و عوامل تاثیرگزار بر آن، هدف این پژوهش بررسی تاثیر اضطراب ناشی از کووید-19 بر کیفیت زندگی شاغلین در بخش صنعت بود.

روش کار

با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی، 212 نفر از افراد شاغل در بخش صنعت در یک پژوهش توصیفی-مقطعی شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) جمع آوری شد.

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 6/6 ± 33/27 سال، 167 نفر مرد و 79/3 درصد (168 نفر) متاهل بودند. میانگین نمره اضطراب و کیفیت زندگی به ترتیب برابر با 8/2±11/60 و 10/8±64/66 بود. بیشترین و کمترین نمره کیفیت زندگی به ترتیب به ابعاد روابط اجتماعی و سلامت ذهنی تعلق داشت. بین اضطراب و کیفیت زندگی همبستگی معنی دار معکوس وجود داشت (0/001>P و 0/656- =r). زنان نمره اضطراب بالاتر و کیفیت زندگی پایین تری نسبت به مردان داشتند. اختلاف معنی دار آماری بین نمره اضطراب و کیفیت زندگی افرادی که عضو بالای 65 سال یا عضو با بیماری مزمن در خانواده داشتن با سایر افراد وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این پژوهش مشخص گردید که با کاهش اضطراب شاغلین در بخش صنعت می توان شاهد افزایش کیفیت زندگی این افراد بود. لذا به منظور کاهش اضطراب و افزایش کیفیت زندگی و بهره وری شاغلین، پیشنهاد می شود مدیران کارخانه با برقراری آموزش های بهداشت روانی مستمر و منظم نسبت به شناسایی و رفع عوامل ایجاد کننده اضطراب اقدام نمایند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1156 تا 1163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!