میزان شیوع ناهنجاری های اسکلتی عضلانی بانوان روستایی استان قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 در دنیای پرشتاب فناوری که با  تغییر در سبک زندگی مردم و کاهش تحرک همراه است، زنان روستایی که روزی الگوی تحرک بودند از این قافله بی صیب نمانده اند. هدف این پژوهش، بررسی میزان شیوع ناهنجاری های اسکلتی عضلانی اندام فوقانی و تحتانی در بانوان روستایی استان قزوین است.

روش ها

پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی مقایسه ای بود. جامعه آماری این تحقیق، بانوان روستایی استان قزوین با دامنه سنی 65-15 سال و میانگین سنی (70/15±88/41) بود که در این پژوهش 3023 نفر شرکت کردند و در چهار گروه با دامنه سنی مختلف تقسیم شدند. آزمودنی ها به صورت در دسترس و با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری شامل فرم رضایت نامه، فرم ثبت ناهنجاری اسکلتی عضلانی، کولیس، خط شاقولی، صفحه شطرنجی و آزمون نیویورک بود. برای نشان دادن میزان شیوع ناهنجاری ها از آمار توصیفی و برای مقایسه بین گروهی از آزمون کروسکال والیس در نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.

یافته ها

آزمون کروسکال والیس نشان داد که در متغیرهای سر به جلو (0/001=P)، کج گردنی (0/001=P)، شانه به جلو (0/008=P)، شانه نابرابر (0/001=P)، کایفوز (0/001=P)، لوردوز (0/001=P)، پشت صاف (0/003=P)، اسکولیوز (0/001=P)، چرخش قدامی لگن (0/001=P)، زانوی پرانتزی (0/001=P)، زانوی ضربدری (0/001=P)، زانوی عقب رفته (0/001=P)، کف پای صاف (0/008=P)، کف پای گود (0/004=P) و شست کج (0/001=P) تفاوت معناداری بین گروه های پژوهش وجود داشت. همچنین بیشترین شیوع ناهنجاری های اندام فوقانی مربوط به شانه نابرابر، سر به جلو و لوردوز و بیشترین شیوع ناهنجاری اندام تحتانی مربوط به چرخش قدامی لگن، زانوی ضربدری و کف پای صاف بوده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده این است که شیوع ناهنجاری های اسکلتی عضلانی اندام فوقانی و تحتانی در بانوان روستایی استان قزوین شیوع بالایی داشته و در دامنه سنی 35-21 سال و 50-36 سال بیشتر بوده است؛ بنابراین محققین بر این باور هستند که فراهم کردن اطلاعات در مورد شیوع ناهنجار ی های وضعیتی می تواند در طراحی برنامه های پیشگیرانه موثر باشد و بر لزوم تدوین برنامه های تمرین اصلاحی و توان بخشی برای این قشر از جامعه تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!