تاثیر 8 هفته تمرین تناوبی شدید و تداومی با شدت متوسط بر تغییرات سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز (BDNF) و عامل رشدی شبه انسولینی (IGF1) موش های نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فعالیت بدنی فوایدی بر عملکرد شناختی دارد و برخی از شواهد نشان می دهد که عامل رشد عصبی مشتق از مغز (BDNF) و عامل رشد شبه انسولینی-1 (IGF1) در این اثر نقش دارد، لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه دو نوع فعالیت ورزشی استقامتی با شدت های مختلف بر میزان BDNF و  IGF1موش های نر ویستار بود.

روش کار

32 سر موش صحرایی نر ویستار تهیه و بصورت تصادفی بر اساس وزن به چهار گروه مساوی شش تایی تمرین تناوبی،  تمرین تداومی، گروه کنترل پایه  و گروه کنترل بدون تمرین تقسیم شدند. تمرین تناوبی شامل 4 تا 7 وهله یک دقیقه ای تمرین دویدن با سرعت های بالا از 28 تا 55 متر در دقیقه و سرعت پایین از 15 تا 30 متر در دقیقه و تمرینی تداومی با سرعت 15 تا 30 متر در دقیقه و مدت زمان هر جلسه 15 تا 60 دقیقه با استفاده از تردمیل جوندگان، پنج روز در هفته به مدت هشت هفته بود. بعد از دوره تمرین سطوح در گردش خون دو عامل BDNF و IGF-1 با روش الایزا اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه بین گروهی از آزمون آنوای یک طرفه (one way ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

یافته ها

 یافته های پژوهش حاضر نشان داد، مقادیر IGF-1 سرمی پس از 8 هفته، در گروه های تمرین ورزشی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (001/ 0=P) و مقادیر BDNF سرم، در گروه های تحقیق تفاوت معنی داری با هم نداشت (93/0=P).

نتیجه گیری

 می توان نتیجه گرفت که هشت هفته تمرین تناوبی و تداومی باعث عدم تغییر BDNF، و کاهش IGF-1 شد. بنابراین تمرینات با مدت طولانی تر برای بهبود وضعیت شناختی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!