اثر پوشش های فعال بر پایه کربوکسی متیل سلولز حاوی اسانس های مرزه و زنجبیل در عمر انبارمانی و برخی ویژگی های پس از برداشت خیار تازه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

تهیه پوشش های خوراکی یکی از راهکارهای موثر در افزایش عمر ماندگاری میوه ها تلقی می شود.

هدف

هدف از این پژوهش تهیه پوشش های فعال بر پایه کربوکسی متیل سلولز حاوی اسانس های زنجبیل و مرزه در دو غلظت 250 و 1000 پی پی ام به منظور نگهداری خیار تازه بود.

روش کار

پوشش های فعال بر پایه کربوکسی متیل سلولز حاوی دو سطح 250 و 1000 پی پی ام از اسانس های مرزه و زنجبیل تهیه شده و اثر پوشش دهی بر برخی ویژگی های خیار تازه مانند افت وزن، pH، اسیدیته، مواد جامد محلول، رنگ، شمارش میکروبی و خواص حسی خیارهای پوشش دهی شده در طول دوره نگهداری 16 روزه در دمای °C 10 مورد بررسی قرار گرفت. خیارهای تازه بدون پوشش به عنوان نمونه شاهد در نظر گرفته شدند.

نتایج

بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از پوشش های فعال حاوی اسانس به طور معنی داری افت وزن و رشد میکروبی را در خیار کاهش داد. نتایج نشان داد که در تیمارهایی که از اسانس مرزه استفاده شد میزان فساد میکروبی میوه بیشتر کاهش یافت و موجب حفظ سفتی بافت میوه گردید. تیمارهای پوشش دهی شده بر اثر حفظ رطوبت میوه، افت وزن را بهتر کنترل نمود و موجب افزایش سفتی خیار نسبت به نمونه شاهد در هر مرحله از انبارداری گردید. میزان مواد جامد محلول، pH و اسیدیته کل در نمونه شاهد نسبت به نمونه های حاوی پوشش به دلیل بالا بودن سرعت فعالیت های متابولیک دستخوش تغییرات بیشتری شد.

نتیجه گیری نهایی

بر اساس نتایج بدست آمده استفاده از پوشش کربوکسی متیل سلولز حاوی اسانس مرزه در هر دو سطح 250 و 1000 پی پی ام به دلیل خواص ضد میکروبی بالا، باعث حفظ رنگ خیار و بهبود کیفیت میکروبی آن شده و ضمن کاهش میزان افت وزن، سفتی و خواص حسی مطلوب نمونه را نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!