اثر شستشو با فراصوت قدرتی بر انبارمانی قارچ خوراکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

عمر انبارمانی قارچ دکمه ای (Agaricus bisporus)در دمای متوسط محیط، درصورتی که حداقل فرآوری را متحمل شده باشد به سبب قهوه ای شدن آنزیمی بین دو تا چهار روز است. در نتیجه، این محصول یکی از حساس ترین محصولات کشاورزی از نقطه نظر فیزیولوژی پس از برداشت می باشد.

هدف

این پژوهش به منظور بررسی استفاده از فراصوت قدرتی به تنهایی و به همراه تیمارهای دیگر مانند پراکسید هیدروژن و ازن جهت افزایش انبارمانی قارچ خوراکی میباشد.

روش کار

در پژوهش حاضر اثر تیمارهای مختلف بر بهبود ویژگی های فیزیکی و شیمیایی شامل وزن، pH، سفتی بافت، ماده جامد محلول، و بار میکروبی قارچ خوراکی مورد آزمون قرار گرفت.

نتایج

مقایسه نمونه ها در طول دوره ی انبارمانی بیانگر روند افزایشی در کاهش وزن نمونه ها بوده که مقدار کاهش وزن در نمونه ی کنترل به طور قابل توجهی بیشتر از نمونه های شستشو داده شده با فراصوت بود. همچنین نتایج نشان داد اگرچه تیمار ازن اثر معناداری بر نمونه ها نداشت، اما تیمارهای شستشو داده شده با فراصوت و پراکسید هیدروژن از نظر کنترل بار میکروبی دارای عملکرد بالایی نسبت به حالت کنترل و سایر تیمارهادر سطح 1% بود. با استفاده از این تیمار به مدت 6 دقیقه، بار میکروبی نمونه ها در طول 12 روز انبارمانی از 61 به cfu/g 5/87 افزایش یافت، در حالی که بار میکروبی نمونه های شاهد و دیگر تیمارها به طور معناداری بیشتر از این میزان بود.

نتیجه گیری کلی

بکارگیری همزمان تیمار فراصوت قدرتی و پراکسید هیدروژن در زمان اعمال 6 دقیقه می تواند یک روش مناسب برای افزایش انبارمانی قارچ دکمه ای تا 12 روز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!