بررسی تغییرات بیان ژن PRR11 و ارتباط آن با اندازه تومور در بیماران مبتلا به آدنوکارسینوم معده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از سرطان های شایع دستگاه گوارش سرطان معده می باشد که به علت تهاجمی بودن و نداشتن علایم بالینی مشخص، اغلب بیماران در زمان مراجعه، در مرحله پیشرفته بیماری بوده و از طول عمر کوتاهی برخوردار هستند. ژن PRR11 از طریق تنظیم ژن های دیگر درگیر در چرخه سلولی و تومورزایی، در شروع و پیشرفت سرطان نقش دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تغییرات بیان این ژن و ارتباط آن با اندازه تومور در نمونه های سرطان معده می باشد.

روش کار

در این مطالعه مورد-شاهدی 100 نمونه شامل 50 نمونه از بافت توموری معده و 50 نمونه از بافت حاشیه ای سالم آن از این بیماران تهیه گردید. از بافت های موردنظر RNA استخراج شد. سپس cDNA آن ها ساخته شد. در نهایت با استفاده از تکنیک qRT-PCR بیان ژن های PRR11 و GAPDH اندازه گیری شد. برای تحلیل میزان بیان ژن ها از آزمون paired t-test استفاده گردید. همچنین یک مطالعه داده کاوی به منظور بررسی بیان PRR11 در بیماران مبتلا به سرطان معده انجام شد.

یافته ها

میزان بیان ژن PRR11 در نمونه های توموری نسبت به بافت سالم حاشیه تومور افزایش چشمگیری پیدا کرد (001/0>p). میزان بیان این ژن در نمونه های توموری 11 برابر نمونه های سالم مجاور بود. همچنین، سطح بیان این ژن دارای همبستگی مثبت با اندازه تومور معده بود (001/0>p).

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد ژن PRR11 به عنوان یک انکوژن در سرطان معده عمل می کند و هدف گیری ژن PRR11 می تواند به عنوان راهکار مقابله با پیشرفت سرطان معده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!