ارزیابی کارایی پروژه ها با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و کارت امتیازی متوازن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 علی رغم پیشرفت های روزافزون در زمینه مدیریت پروژه، هنوز سهم بسیار بالایی از پروژه ها با شکست مواجه می شوند. زیرا رویکرد جامعی که بتوان ارزیابی کاملی از پروژه ها انجام داد، وجود ندارد. در این پژوهش یک روش جدید برای ارزیابی کارایی پروژه ها معرفی شده است که با توجه به ماهیت کمی و کیفی مدل طراحی شده، عملکرد پروژه ها به خوبی قابل درک باشد.

روش شناسی پژوهش

 این تحقیق به لحاظ ماهیت از تحقیقات کاربردی بوده و روش تحقیق مورد استفاده در آن زمینه ای موردی می باشد. برای دست یابی به اطلاعات بخش های نظری از روش های مختلفی همچون مطالعات کتابخانه ای، مقالات و ژورنال های مرتبط با موضوع تحقیق و برای تعیین شاخص ها از روش مصاحبه و برگه ارزشیابی استفاده شده است. بعد از استخراج شاخص ها و طراحی ساختار شبکه ای بر اساس منظر کارت امنیازی متوازن، مدل شیکه ای تحلیل پوششی داده ها ظراحی گردید و سپس مدل حل و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

با استفاده از مدل طراحی شده، به ارزیابی کارایی و عملکرد پروژه های موسسه عمران شهر شیراز از چهار منظر مالی، ذینفعان و شرکا و فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری پرداخته شده است و براساس نتایج به دست آمده، %33 از پروژه های موسسه عمران ناکارا می باشند و مابقی پروژه ها کارا هستند.

اصالت/ارزش افزوده علمی

 مدل ارایه شده در این مقاله، تلفیقی از تحلیل پوششی داده های شبکه ای و کارت امتیاز متوازن می باشد و یک ارتباط سیستماتیک بین این دو روش ایجاد شده است به طوری که از یکی از آن ها به عنوان مکمل و پوشاننده نقاط ضعف روش دیگر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!