تاثیر سموم آفت کش بر جمعیت میکروبی خاکهای شور به کمک روشهای وابسته به کشت و توالییابی نسل جدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 علی رغم استفاده گسترده آفت کش ها در صنعت کشاورزی، تاثیرات مخرب زیست محیطی آنها مورد مطالعه قرار نگرفته است. در پژوهش حاضر، تاثیر آفت کش های کلرپیریفوس و دلتامترین بر تنوع میکروبی خاک در شوری های مختلف بررسی شد.

مواد و روش ها

چهار نمونه خاک با شوری مختلف (صفر، 1%، 2% و 4%) با میزان mg/kg 200 از هر یک از ترکیبات کلرپیریفوس و دلتامترین آلوده شدند. تاثیرات مخرب این آفت کش ها بر جمعیت میکروبی خاک به کمک روش توالی یابی نسل جدید (NGS) بررسی شد. در ادامه، باکتری های شاخص جداسازی و با نتایج حاصل از روش توالی یابی نسل جدید مقایسه شد.

یافته ها

درصد بالایی از گونه های فعال خاک در اثر این آفت کش ها از بین رفتند. گروه های اصلی در سطح شاخه فرمیکوت-ها، پروتیوباکتری ها، باکتریودت ها و اکتینوباکتری ها بودند. بررسی الگوی واحدهای عملکردی تاکسونومیک (OTU) در بین نمونه ها نشان داد که کمترین فراوانی مربوط به گروه نمونه های خاک آلوده به کلرپیریفوس و بالاترین فراوانی مربوط به نمونه شاهد غیر آلوده بود. مقایسه با استفاده از آنالیز آلفا نیز نشان داد که بالاترین تعداد سویه ها در میکروکازم خاک غیر شور و غیرآلوده و پایین ترین تعداد سویه ها در حضور دلتامترین (1% شوری) و کلرپیریفوس (0% شوری) مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج بدست آمده حاکی از تاثیر قابل توجه شوری بر مقاومت میکروارگانیسم های موجود در خاک به حضور کلرپریفوس و دلتامترین بود. هر یک از خاک های مورد مطالعه تحت تاثیر آلودگی سموم آفت کش بر اساس شرایط فیزیکوشیمیایی خود، جمعیت میکروبی اختصاصی خود را خواهد داشت و در بررسی آنها با روش های وابسته به کشت و روش های مولکولی یافته های تقریبا مشابهی بدست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!