مروری بر ترکیبات عملگرای موثر بر بهبود ویژگی های فیزیکی فرآورده های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از ویژگی‏های فیزیکی مهم فرآورده‏های گوشتی می توان به ظرفیت نگهداری آب، قدرت امولسیفیکاسیون، افت پخت و بافت اشاره کرد. راه کارهای مختلفی به منظور بهبود این ویژگی‏ها وجود دارد. یکی از این راه کارها، بهبود فرآیندهای تولید از جمله فرآیند عمل آوری، فرآیند مخلوط کردن و فرآیند پخت است. راه کار موثر دیگر، بهینه ‏سازی فرمولاسیون‏ها با به کارگیری ترکیبات عمل گرا می‏باشد. عمده ‏ترین مواد عمل گرای مورد استفاده در فرآورده ‏های گوشتی شامل نمک‏های غیرآلی (سدیم کلراید، سدیم فسفات، سدیم کربنات و سدیم سیترات)، پروتیین های گیاهی (از جمله پروتیین‏های سویا، گندم و نخود)، پروتیین‏های حیوانی (از جمله کازیین و آلبومین)، نشاسته‏ ها (از جمله نشاسته سیب‏ زمینی و ذرت) و هیدروکلوییدها (از جمله کاراگینان و آلژینات) می‏باشند. از این‏رو در این مقاله، عمده‏ترین مواد عمل گرای موثر بر کیفیت فیزیکی فرآورده ‏های گوشتی معرفی می‏شوند. در این تحقیق سعی شده است از مطالب علمی قدیمی و پایه ای و همچنین مطالب علمی جدید موجود در کتب و مقالات مختلف چاپ شده استفاده شود.

نتایج

امروزه به منظور بهبود ویژگی های فیزیکی فرآورده های گوشتی، مواد عمل گرای مختلفی در فرمولاسیون این محصولات استفاده می‏شود. این مواد می توانند دارای منابع مختلف آلی و غیر آلی باشند. مقادیر مورد استفاده این مواد می تواند در محصولات مختلف، متفاوت باشد. برای مثال سدیم فسفات، تا 5/0 درصد، سدیم کلراید تا 2 درصد، نشاسته سیب زمینی تا 4 درصد و کاراگینان تا 5/0 درصد استفاده می شوند.

نتیجه گیری

به منظور تولید یک محصول گوشتی با ویژگی های فیزیکی قابل قبول از نظر مصرف کننده،  می توان از  ترکیبات عمل گرا از جمله نمک های غیرآلی، پروتیین ها و نشاسته ها استفاده کرد. این ترکیبات با بهبود ظرفیت نگهداری آب، خواص امولسیفیکاسیون و بافتی کمک قابل توجهی به کیفیت نهایی محصول می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!