کاربرد ژن COI در تشخیص زنبور Aenasius bambawalei Hayat (Hymenoptera: Encyrtidae) ، پارازیتوئید Phenacoccus solenopsis Tinsley در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زنبور Aenasius bambawalei Hayat (Hymenoptera: Chalcidoidea: Encyrtidae) یک پارازیتویید داخلی انفرادی روی شپشک Phenacoccus solenopsis Tinsley است که در سال 2011 و پس از ورود شپشک در 2009 به ایران، در استان خوزستان ثبت وگزارش شد. به منظور تایید شناسایی انجام شده در گزارش زنبور که بر اساس تاکسونومی سنتی بود، اقدام به توالی یابی ژن میتوکندریایی سیتوکروم اکسیداز یک (COI) در نمونه هایی از زنبور A. bambawalei در نواحی جنوبی ایران گردید. برای این منظور نمونه هایی از زنبور پارازیتویید از استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و فارس برای مطالعه انتخاب شد. دی ان ای استخراج شده از این نمونه ها در معرض واکنش PCR قرار گرفت و قطعه ای از ژن COI بر اساس پروتکل های استاندارد رایج، تکثیر و توالی یابی شد. داده های یک توالی 633 جفت بازی از ژن COI از نمونه های مذکور به همراه پنج توالی از کشورهای چین و پاکستان که از بانک ژن استخراج گردید و دو اوت گروپ مقایسه و تحلیل شدند. بر این اساس یک دندروگرام استخراج و به صورت گرافیکی توسط درخت neighbor-joining نمایش داده شد. توالی های ما با توالی های موجود در بانک ژن از گونه A. bambawalei بر اساس جستجوی Blast تطابق داشت و شباهتی بین 00/99% تا 100% نشان دادند. در نهایت نتایج توالی یابی ژن COI شناسایی های مورفولوژیک زنبور که بر اساس تاکسونومی سنتی بود را تایید کرد. نتایج این مطالعه خاطر نشان می سازد که توالی ژن COI می تواند یک ابزار دقیق و صحیح برای شناسایی سریع این زنبور فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!