بررسی اثرات عصاره بافتی خرچنگ شناگر آبی Portunus segnis بر زخم معده القاء شده در موش Balb/c

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

موجودات دریایی پتانسیل بالایی در تولید ترکیبات زیست فعال دارند. خرچنگ Portunus segnis یکی از گونه های تجاری با پراکنش وسیع درخلیج فارس و دریای عمان می باشد که صورت صید جانبی در تورهای صیادی صید می شود. در پژوهش حاضر هدف مطالعه اثر مهارکنندگی عصاره های بافت خرچنگ شناگر بر زخم معده در موش به عنوان مدل حیوانی می باشد.

روش ها

 صید خرچنگ از خلیج فارس- بوشهر انجام شد. عصاره های هگزانی، اتیل استاتی، بوتانولی و آبی بافت عضله خرچنگ Portunus segnis تهیه گردید. عصاره های تهیه شده بر زخم معده القایی با اتانول در موش گاواژ شد، تعداد و درصد زخم ها مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز، سرم خون موش سنجش شد. ترکیبات عصاره ای که بیشترین اثر را داشت با کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی بررسی شد.

یافته ها

 بر طبق نتایج به دست آمده مصرف کلیه عصاره ها در دوزهای مختلف 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معناداری تعداد و درصد زخم را کاهش داد. عصاره های بوتانولی با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم شاخص ضد زخم  62 % را نشان داد. اثر عصاره ها تابع مقدار دوز بود و در دوزهای خیلی کمتر از اومپرازول، اثری مشابه در درمان زخم معده داشتند. سطح آنزیم سوپراکسید دسموتاز نیز با بهبود زخم ها افزایش داشت. در عصاره بوتانولی 17 ترکیب نظیر palmitoleic acid، 9-octadecenoic acid، n-hexadecanoic acid، (z)-9-octadecenamide، eicosane و hexacosane شناسایی شد.

نتیجه گیری

عصاره بوتانولی خرچنگ شناگر دارای اثرات پیشگیری از زخم معده با دوز 100 میلی گرم بر گرم بود. بررسی نتایج حاصل از این مطالعه مشاهده شد که مصرف کلیه عصاره ها در دوزهای مختلف 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معناداری تعداد و درصد زخم معده را کاهش داد. لذا پیشنهاد می گردد برای جلوگیری از این بیماری از عصاره های خرچنگ استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!