اولویت بندی عوامل زیرساختی موثر بر ایمنی راه های دوخطه با رویکردهای پیشگیرانه و واکنش گرا (مطالعه موردی: محور اهر-تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ایمنی راه برون شهری دوخطه محور اهر- تبریز توسط سه مدل شبکه عصبی، تاپسیس و رگرسیون لجستیک است. نتایج حاصل از مدل شبکه عصبی نشان داد که این مدل با درستی پیش بینی 86 درصد متغیر های زیرساختی به ترتیب وجود قوس های افقی و قایم، درصد خودروهای سنگین، وضعیت روسازی، وضعیت زهکشی راه، حجم ترافیک عبوری و وضعیت دوربین کنترل سرعت را اولویت بندی می کند. درحالی که بر اساس روش تاپسیس، اولویت متغیر های زیرساختی موثر بر ایمنی مسیر به ترتیب شامل وضعیت زهکشی، وضعیت روسازی، وضعیت دوربین کنترل سرعت، وجود قوس های افقی و قایم، وضعیت علایم مورد استفاده در راه، درصد خودروهای سنگین، وضعیت روشنایی راه، حجم خودرو و وضعیت آرام سازی ترافیک می باشد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که این مدل با درستی 82/74 درصد توانایی اولویت بندی عوامل زیرساختی شامل متغیرهای وضعیت روسازی، وضعیت دوربین کنترل سرعت، وضعیت روشنایی راه، حجم ترافیک عبوری، و وضعیت علایم مورد استفاده در راه دارد که این متغیرها به ترتیب اثرگذاری بیشتری بر اساس شانس بیشتر در مدل نسبت به دیگر متغیرهای زیرساختی در احتمال وقوع شدت تصادفات دارند. مقایسه عملکردی رویکردهای واکنش گرا و پیشگیرانه با استفاده از آزمون های اسپیرمن و تی-تست نیز نشان داد که بین دو مدل شبکه عصبی و رگرسیون لجستیک همبستگی در عملکرد وجود دارد و دو مدل در رویکرد واگنش گرا تقاوت معناداری وجود ندارد. درحالی که بین این مدل ها و مدل تاپسیس تفاوت معناداری وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2433032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!