تاثیر زمان- مقیاس نوسانات بازارهای دارایی بر کارایی شبکه بانکی کشور با تاکید بر تغییرات رژیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این تحقیق، به بررسی تاثیر مقیاس-زمان نوسانات دارایی ها (ارز، سهام و مسکن) بر کارایی شبکه بانکی در دوره زمانی 1399:4-1388:1 به صورت فصلی با استفاده از الگوی مارکوف سویچینگ پرداخته شده است.

روش شناسی پژوهش

در پژوهش حاضر ابتدا به محاسبه کارایی شبکه بانکی با استفاده از الگوی تحلیل پوششی داده با داده های بوت استرپ می پردازیم. سپس نوسانات بازارهای دارایی (نرخ ارز، شاخص بازار سهام و شاخص قیمت مسکن) را با استفاده از الگوی تبدیل موجک استخراج کرده و به بررسی تاثیر نوسانات بازارهای دارایی بر میزان کارایی شبکه بانکی کشور در قالب الگوی چرخشی مارکوف و مشاهده تاثیرگذاری آن ها در سطوح کارایی بالا و پایین خواهیم پرداخت.

یافته ‎ها

میانگین کارایی شبکه بانکی کشور در دوره مورد بررسی حدود 1/56 درصد بوده است که نشان می دهد کارایی مناسب نبوده است. نوسانات کوتاه مدت نرخ ارز در حالتی که کارایی شبکه بانکی در سطح و رژیم بالا می باشد تاثیر منفی و معنادار دارد اما چنانچه نوسانات ارز بلندمدت باشد فارغ از رژیم و سطح کارایی شبکه بانکی تاثیر منفی و معنادار دارد. نوسانات کوتاه مدت شاخص بازار سهام در شرایطی که سطح کارایی شبکه بانکی پایین است تاثیر مثبت و معنادار داشته است. اما چنانچه نوسانات در بازار سهام ادامه دار باشد فارغ از سطح و رژیم کارایی شبکه بانکی تاثیر منفی و معنادار دارد. نوسانات کوتاه مدت در بازار مسکن در حالتی که کارایی شبکه بانکی در سطح بالا باشد تاثیر مثبت و معنادار داشته است. اما در نقطه مقابل نوسانات بلندمدت در این بازار و در شرایطی که کارایی شبکه بانکی در سطح بالا باشد می تواند منجر به کاهش معنادار آن شود. بنابراین با ایجاد ثبات در اقتصاد (عدم تغییرات زیاد نرخ ارز، شاخص سهام و مسکن)  می توان بهبود کارایی شبکه بانکی کشور را با توجه به سطح و رژیم آن انتظار داشت.

اصالت/ارزش افزوده علمی

  از جمله مسایلی که از منظر سیاست گذاری می تواند حایز اهمیت باشد درنظرگرفتن  تاثیر نوسانات بازارهای دارایی در دوره های زمانی مختلف بر سطوح مختلف کارایی شبکه بانکی کشور می باشد. زیرا ممکن است در سطوح مختلف کارایی شبکه بانکی و همچنین دوره های زمانی مختلف نوسانات بازارهای دارایی، تاثیر متفاوتی برجای گذارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!