طراحی مدل کاربردی کنترل آماری فرایند به روش مد و میانه فازی و مقایسه نتایج آن با روش کلاسیک (مطالعه موردی شرکت صنعتی داداش برادر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کنترل آماری فرآیند مجموعه ای توانا از ابزارهای حل مشکل است که باعث ثبات در فرآیندهای تولیدشده و توانایی تولید محصول باکیفیت را بالا می برد. نمودارهای کنترل کلاسیک با استفاده از داده های دقیق و معین، فرآیندهای تولیدی را در دو گروه تحت کنترل یا خارج از کنترل قرار می دهند، درحالی که مجموعه های فازی با تعریف توابع عضویت پیوسته و استفاده از داده های مبهم و نامعین با بهره گیری از اعداد فازی مثلثی و ذوزنقه ای، به صورت دسته های تحت کنترل، نسبتا تحت کنترل، نسبتا خارج از کنترل و خارج از کنترل طبقه بندی نموده و سطح کیفی محصول را به صورت‏ واقعی‏تر بیان می کنند.

روش شناسی پژوهش

این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی می باشد و باهدف طراحی مدل کاربردی کنترل آماری فرآیند به روش مد و میانه فازی و مقایسه نتایج آن با روش کلاسیک در شرکت صنعتی داداش برادر تبریز اجراشده است. روش جمع آوری اطلاعات برای اجرای مدل از سیستم نمونه گیری در ایستگاه بازرسی تبعیت می کند و به صورت 30 نمونه 50 تایی انواع شکلات است.

یافته ها

با توجه به نقص های هفت گانه شکلات که شامل: رنگ، طعم، ماسیدگی، شکوفه شکر، عوامل بافتی و مواد خارجی می باشد، ماهیت شکلات های تولیدی مشخص گردید. در روش کلاسیک 28 مورد تحت کنترل و فقط 2 مورد خارج از کنترل شناسایی گردید، اما در بررسی با روش SPC فازی 20 نمونه تحت کنترل، 4 نمونه نسبتا تحت کنترل، 4 نمونه نسبتا خارج از کنترل و 2 نمونه خارج از کنترل بودند.

اصالت/ارزش افزوده علمی

نتایج تحقیق حساس بودن روش SPC فازی را نسبت به روش کلاسیک نشان می دهد، درنتیجه شناسایی تغییرات فرآیند دقیق تر و سریعتر است، و بر این اساس پیشنهادات کاربردی به شرکت مذکور ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!